فراخوان «شبکه القاعده» از اعضای خود برای مهاجرت به افغانستان

اخیراً نیز نشریه آمریکایی «لانگ وار ژورنال» با انتشار گزارشی ادعا کرده است که «سیف‌العدل» رهبر جدید القاعده، با انتشار فراخوانی، از هواداران و طرفداران خود در جهان خواسته است با بازگشت به افغانستان، از تجارب گروه طالبان استفاده کنند.

این فراخوان در آخرین شماره رسانه «السحاب»‌ القاعده با عنوان «این غزه است: جنگ هستی، نه جنگ مرزها» منتشر شده است.

نشریه آمریکایی ژورنال نوشته است که سیف‌العدل این فراخوان را با نام مستعار «سالم‌الشریف» و به زبان عربی منتشر کرده است و در آن «رسما افغانستان را به‌عنوان یک پناهگاه امن برای القاعده و فعالیت‌های این شبکه معرفی کرده است.»

به نقل از ژورنال سیف‌العدل گفته است که مسلمانان ساکن در کشورهای اسلامی باید به مهاجرت به افغانستان، توصیه شوند.

رهبر القاعده، طالبان با معرفی طالبان به‌عنوان «قهرمانان» و«الگویی برای ساختن دولت اسلامی» در آینده، گفته است که این گروه روندها و نهادهای مختلف را در اداره یک حکومت اسلامی به «کمال» رسانده است.

بر اساس گزارش‌های تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد، از زمان واگذاری قدرت به طالبان، القاعده «زیرساخت‌های قابل‌توجهی» را در افغانستان ایجاد کرده و رابطه این گروه با طالبان همچنان «نزدیک» است.

نشریه لانگ وار ژورنال نیز بر اساس چندین گزارش مستند دیگر گفته است که القاعده اکنون دست‌کم در ۱۰ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان پایگاه‌های آموزشی دارد.

سیف‌العدل که پس از کشته شدن ایمن الظواهری در حمله پهپادی آمریکا در کابل، به عنوان رهبر جدید شبکه القاعده برگزیده شده است، نیز سابقه حضور طولانی در افغانستان دارد.

بر اساس گزارش کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد، گمان می‌رود که سیف‌العدل و عبدالرحمن المغربی، معاونش، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، به این کشور آمده باشند.

سیف‌العدل متولد مصر و دستیار اصلی اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده بود و از او به‌عنوان معاون ایمن الظواهری که در کابل تحت‌کنترل طالبان کشته شد نیز نام برده شده است.