اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

گروه طالبان: توافقنامه صلح نهایی شده است

به گزارش شانا به نقل از رادیو آزادی؛ سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه (۲۳ جدی) گفت که تنش اخیر میان آمریکا و ایران بر روند گفت‌وگوهای صلح تأثیری نداشته است؛ اما وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید انتظار دارد که زمینه گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان فراهم شود.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت گفت: «توقع دولت و مردم افغانستان از روند کنونی صلح این است که زمینه گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان فراهم شود تا ما برای گفتن خواست‌های‌مان با طالبان در میز مذاکره بنشینیم.»

خانم انوری گفت که شرط حکومت افغانستان این است که طالبان آتش‌بس کنند. او گفت می‌خواهند خشونت‌ها کاهش یابد و کشتار افراد بی‌گناه به پایان برسد.

ده دور گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر انجام شد. سرانجام هر دو طرف بر سر چهار موضوع به تفاهم رسیدند. این موارد شامل چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، استفاده نشدن از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌شود.

به گفته سهیل شاهین، در این توافق‌نامه هیچ مورد تازه‌ای وارد نشده است.

از سوی دیگر شماری از سیاستمداران افغانستان می‌گویند که حکومت افغانستان باید با کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان قناعت کند. حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح به رادیوی آزادی گفت: خوب است که توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان هرچه زودتر امضا شود و این توافق‌نامه است و نباید به بهانه‌های مختلف متوقف شود. اگر طالبان آتش‌بس را بپذیرند، خوب است، اما اگر موانع بر سر اعلام آتش‌بس است، کاهش خشونت‌ها هم می‌تواند که ما را به آتش‌بس برساند و نیاز است که روند صلح همین‌گونه به پیش برود.

در همین حال محمداسماعیل خان، از رهبران پیشین جهادی به رادیوی آزادی گفته است که اگر حکومت باز هم بر اعلام آتش‌بس تأکید کند و طالبان نپذیرند، روند صلح با بن‌بست مواجه می‌شود.

اسماعیل خان افزود: «در پروسه صلح متأسفانه حکومت افغانستان باآن‌که طالبان آماده مذاکره نیستند، موضع سخت‌گیرانه دارد. طالبان حالا تنها کمی تمایل به کاهش خشونت‌ها دارند. اگر حکومت به سختگیری‌های خود که اعلام آتش‌بس است ادامه دهد و طالبان هم بر خروج کامل نیروهای آمریکایی تأکید کنند، این‌ها به بن‌بست می‌رسند.»

این‌که توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان چه زمانی به امضا خواهد رسید، طالبان درباره زمان دقیق آن چیزی نگفتند.

دکمه بازگشت به بالا