اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

گرامیداشت از سالروز تولد پیامبر اسلام در ولایت هرات

سخنرانان با تأکید بر وحدت امت اسلامی از مخالفان دولت خواستند که به پاس هفته رحمت، دست از کشتار بردارند و به پرسه صلح بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری شانا؛ دکتر عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات، گفت: پیامبر (ص) شخصیتی با تقوا، پرهیزگار و مهربان بود. وی افزود: پیامبر اسلام بعد از مبعوث شدن به پیامبری در برابر ظلم، ستم و نابرابری‌های اجتماعی و برای اعاده کلمه الله و حقوق انسانی جوانمردانه رزمید.

آقای فایز تصریح کرد: حضرت محمد پیام صلح و دوستی را به جهانیان رساند و امروزه جهان اسلام نیازمند به بازخوانی اندیشه‌های حضرت محمد است.

او از مخالفان دولت خواست که به پاس هفته رحمت، دست از کشتار مردم بردارند و به پرسه صلح بپیوندند.

رئیس دانشگاه هرات، دین اسلام را دین صلح، دوستی و مفکوره پیامبر اسلام (ص) را مفکوره صلح، وحدت و برادری خواند، و گفت: وظیفه مسئولان، نهادهای علمی و علمای کرام  و تمام کسانی که در عرصه روشنگری جامعه فعالیت دارند این است که درباره سیرت نبی کریم (ص) به مردم آگاهی‌دهی کنند تا مشکلات جامعه اسلامی افغانستان از بین برود و مردم با صلح، دوستی و برادری در کنار هم زندگی کنند.

از سویی هم سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد، حج و اوقاف، درباره عظمت شخصیت، ویژگی‌ها و صفات پیامبر(ص) صحبت کرد. او پیامبر(ص) را با اخلاق، متفکر، هدفمند، با اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیر، آینده‌نگر، عملگرا، قاطع، انسان‌شناس، جامعه‌شناس، مدیر و رهبر به تمام معنا، مبتکر، خوش‌کلام و سخنور معرفی کرد و گفت: مادامی که کرامت انسانی در نظر گرفته نمی‌شد، انحراف عقیده و اخلاق در جوامع حاکم بود و انسان‌ها یکدیگر را از دریچه قدرت و ثروت مورد توجه قرار می‌دادند در چنین فضایی پیامبر(ص) پیام الله را به پیکر خسته انسان می‌رساند تا روح و جسم انسان تازه و پرنشاط شود، آنگاه است که انسان پی به شخصیت والای پیامبر(ص) می‌برد.

در ادامه این همایش پوهنوال عبدالرئوف مخلص، استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات درباره رسالت رسول الله (ص)، گفت: رسالت پیامبر (ص) وصل کردن انسان به آفریدگار و به اختیار گذاشتن نقشه راه زندگی انسان به طرف مسیر بالندگی و سعادت دنیا و آخرت است.

استاد مخلص افزود: زمانی که ما به دین، قرآن و رسالت نبی کریم(ص) وصل باشیم آنگاه است حقیقت و گوهر راستین زندگی خود را پیدا کردیم و آنجا است که سرچشمه‌های معرفت را در وجود خود باز می‌بینیم.

همه‌ساله مردم هرات از سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته رحمت با برگزاری همایش‌های متعدد و  دادن خیرات و صدقه به مستحقین گرامیداشت می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا