اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

پوتین: افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی منطقه است

ششمین نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا ( CICA سیکا) امروز (پنجشنبه) در آستانه، پایتخت قزاقستان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا؛ کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) یک انجمن چندملیتی است که به ابتکار قزاقستان در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد. هدف اصلی این قالب ایجاد شرایط برای گفتگو، تصمیم گیری و اجرای اقدامات در حوزه امنیت در آسیا است.

قزاقستان ریاست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ را بر عهده دارد.

گوترش: منافع جهان از یک آسیای صلح آمیز و مرفه ناشی می‌شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی ویدئویی خود در نشست عمومی ششمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) گفت: منافع جهان از یک آسیای صلح آمیز و مرفه ناشی می شود. من از مشارکت در دستیابی به اهداف مشترکمان، پیشبرد توسعه پایدار، ارتقای حقوق بشر، صلح و ثبات و تقویت همکاری چندجانبه سپاسگزارم.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌ها و بحران‌های بشردوستانه، بر کاهش اعتماد و همبستگی تمرکز کرد. به گفته وی، تغییرات آب و هوایی، کووید-19 و بحران هزینه‌های زندگی، فقر، گرسنگی و دامن زدن به ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی از دلایل آن است.

پوتین: افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی منطقه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این نشست گفت: روسیه برای ایجاد سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم دست به هر کاری می‌زند تغییرات جدی در سیاست جهانی در حال رخ دادن است، جهان در حال چند قطبی شدن است، آسیا شروع به ایفای نقش کلیدی کرده است.

خطر قحطی و تحولات اجتماعی در مقیاس بزرگ، به ویژه در فقیرترین کشورها وجود دارد.

وی گفت: روسیه از کشورهای آسیایی می‌خواهد تا با بانک اطلاعات بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بیشتر همکاری کنند. ما از همه کشورهای آسیایی دعوت می‌کنیم تا با بانک اطلاعات بین المللی که به ابتکار روسیه برای مقابله با تروریسم تایید شده است، همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

او گفت: متاسفانه افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی برای منطقه ما باقی مانده است. وی تاکید کرد: برای عادی‌سازی اوضاع در خاک افغانستان، البته لازم است که به طور مشترک بهبود اقتصادی آن را تقویت کنیم.

اردوغان: جهان بیش از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است

رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنان خود تاکید کرد: معماری سیستم امنیتی جهانی باید بازتعریف شود، ما معتقدیم که معماری امنیت جهانی باید بر اساس درک جدیدی که منصفانه تر و عادلانه تر است، دوباره طراحی شود. جهان بیش از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی با تاکید بر اینکه هدف ترکیه رسیدن به آتش بس هر چه سریعتر در اوکراین است، گفت: هدف ما حفظ شتابی است که به‌رغم دشواری‌های میدانی به دست آمده است تا به آرامش برسیم تا خونریزی را در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف کنیم.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد تبدیل اجلاس مالی کنفرانس سیکا را به یک پلتفرم دائمی داد.

رئیس‌جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد گروه بین‌المللی مذاکره در مورد افغانستان را داد

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد یک گروه مذاکره کننده در سطح عالی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان را داد.

وی گفت:‌به منظور دستیابی به اجماع گسترده در مورد موضوع افغانستان و اتخاذ تدابیر عملی در سطح جهانی، ما پیشنهاد می‌کنیم که امکان درخواست مشترک کشورهای آسیایی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابتکار تشکیل یک گروه مذاکره‌کننده بین‌المللی در سطح عالی برای آماده سازی و توافق با مقامات افغانستان در مورد الگوریتمی برای اجرای مرحله‌ای تعهدات طرفین بررسی شود.

لوکاشنکو: زمان آسیا فرا رسیده است. مهم است که این زمان را از دست ندهید!

لوکاشنکو گفت: بلاروس به عنوان بخشی از اوراسیا بزرگ نمی‌تواند وضعیت کنونی در منطقه را نادیده بگیرد. من متقاعد شده‌ام که زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌هایمان را متحد کنیم و به طور مشترک با مشکلاتی که با آن مواجه شده‌ایم مقابله کنیم و به تنهایی نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم.

دکمه بازگشت به بالا