اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

وزارت حج و اوقاف: زایرین تا اطلاع «ثانوی» از سفر به عراق خودداری کنند

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ فضل‌محمد حسینی، رئیس نشرات و سخنگوی این وزارت به رسانه‌ها گفت که بر اساس خواست سفارت افغانستان در بغداد، این وزارت از تمام زایرین می‌خواهد که تا اطلاع «ثانوی» به عراق سفر نکنند.

او افزود که هدف از این تصمیم مصونیت زایرین افغانستان است: «اعتراضات به نزدیکی اماکن مقدس مثل نجف رسیده، تظاهرات بسیار زیاد است، فردا مردم برای تظاهرات گسترده آمادگی می‌گیرند، در این تظاهرات مردم کشته و زخمی شده‌اند و برای زایرین افغان مشکلات زیاد است. به خاطر احتیاط زایرین افغان چند وقتی صبر کنند.»

وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان تاکید می‌کند که وضیعت سیاسی و امنیتی عراق به دلیل آغاز مجدد موج اعترضات مردمی، شکننده و غیرقابل پیش‌بینی است.

عراق از تاریخ ۲۵ اکتوبر تا حالا شاهد چندین دور تظاهرات گسترده ضد دولتی بوده است. معترضان دولت و احزاب برجسته سیاسی عراق را به فساد و ضعف مدیریت متهم کرده و خواهان اصلاحات گسترده در حکومتداری این کشور هستند.

در نتیجه تظاهرات خشونت‌آمیز هفته‌های اخیر در عراق، حداقل ۲۶۷ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

سالانه هزاران زایر اهل تشیع از افغانستان برای زیارت اماکن مقدس به عراق سفر می‌کنند. بر اساس آمار کمیته اربعین حسینی در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، بیش از ۴۰هزار زایر افغانستانی در ماه صفر هجری قمری به عراق سفر کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا