اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

هشدار گروه طالبان به شرکت مخابراتی «سلام»

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ گروه طالبان روز دوشنبه ضمن انتشار یک اعلامیه، شرکت دولتی مخابراتی «سلام» را در افغانستان به صورت جدی تهدید کردند و این شرکت را هدف نظامی خود اعلام کرده‌اند. آنان گفته‌اند حتی با کسانی که از سیم کارت سلام استفاده می‌کنند، نیز برخورد خواهند کرد.

در حالی که در برخی از بخش‌های افغانستان خدمات بسیاری از شرکت‌های مخابراتی بنا بر تهدید طالبان قطع شده است، تنها شرکت مخابراتی سلام در این بخش‌ها به فعالیت خود ادامه داده است.

 طالبان در این اعلامیه که از آدرس کمیسیونی به نام «کمیسیون کنترول و تنظیم مؤسسات و شرکت‌های مخابراتی» منتشر کرده‌اند، تأکید کرده‌اند که شرکت مخابراتی سلام با وجود هشدارها «هنوز هم به تخطی از اصول کمیسیون مذکور دوام می‌دهد.»

 طالبان همچنین در این خبرنامه تاکید کرده‌اند که مراکز و پایه‌های این شرکت مخابراتی را هدف نظامی قرار خواهند داد و فایبری را که شرکت سلام  برای استفاده از اینترنت در زمین فرش کرده است را نیز قطع و با کارمندان و وسایط این شرکت مانند نهادهای استخباراتی برخورد خواهند کرد.

این هشدار طالبان واکنش وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را برانگیخته است. فهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان در نشستی در این باره گفت:«هیچ تهدیدی مانع فعالیت شرکت مخابراتی سلام شده نمی‌تواند.» گروه طالبان همچنین در این اعلامیه شرکت سلام را به همکاری با «شبکه‌های استخباراتی»  متهم کرده‌اند.

 وزارت امور داخله افغانستان از تدابیر ویژه امنیتی برای تأمین امنیت شبکه مخابراتی سلام و کارمندان این شبکه سخن می‌گوید. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در این باره به دویچه‌وله گفت: «ما به بخش‌های مربوطه  به گونه جدی وظیفه سپرده‌ایم که هم در مرکز و هم در ولایات امنیت کارمندان شبکه سلام و امنیت برج‌ها یا  تاورهای مخابراتی این شبکه را تأمین کنند.»

 «اترا» یا اداره تنظیم و نظارت بر خدمات مخابراتی در افغانستان هرگونه اتهام طالبان را مبنی بر همکاری این شبکه با شبکه استخباراتی را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ توقع نمی‌رفت که یک بخش خدمات عامه به صورت مستقیم چنین تهدید شود. عطامحمد یاری، مشاور اداره اترا به دویچه‌وله گفت:« توقع نداشتیم که به سطع ملی یک سکتور عامه، چنین تهدید شود خدمات مخابراتی به عموم مردم است.»

 این مشاور اداره اترا می‌گوید که تمامی گروه‌ها از خدمات عامه‌ شبکه‌های مخابراتی، به ویژه شبکه سلام استفاده می‌کنند او از تمامی طرف‌های دخیل در سیاست افغانستان می‌خواهد تا به جای اختلال و ممانعت از کار این شبکه‌ها، از آنان حمایت کنند. شرکت مخابراتی سلام که یک شرکت دولتی است، در کنار شرکت‌های مخابراتی خصوصی در افغانستان فعالیت دارد. در بخش‌هایی که طالبان فعالیت شبانه شرکت‌های دیگر مخابراتی را ممنوع کرده‌اند، شرکت سلام به فعالیتش ادامه داده است.

گفتنی است که در آخرین مورد پس از آنکه گروه طالبان شبکه‌های مخابراتی را در ولایت بلخ تهدید کرد، فعالیت‌های تمامی شرکت‌ها در این ولایت متوقف شد؛ اما شرکت مخابراتی سلام به عنوان تنها شرکت مخابراتی، در این ولایت به فعالیت خود ادامه داد.

دکمه بازگشت به بالا