اخبار هیدرافغانستانانتخاباتگزارش

نهادهای ناظر: غنی و عبدالله در کارزارهای‌شان قوانین را نقض کردند

مسئولان در نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان می‌گویند که فضای کارزار‌های انتخابات ریاست‌جمهوری «سرد» و «بی‌رمق» است.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ آنان به این باورند که تلاش‌ها برای پایان جنگ افغانستان سبب این سردی و بی‌رمقی شده است.

مسئولان نهادهای ناظر به روزنامه ماندگار با بیان این‌که دو نامزد حکومتی در کمپاین‌های‌شان قوانین را نقض کردند، می‌گویند که کارمندان دولتی نیز به نفع نامزدان دولتی کمپاین کردند. محمدیوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید که بازار کمپاین‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری بسیار سرد و بی‌رمق است. آقای رشید می‌افزاید که نامزدان، حامیان و موتلفان نامزدان نسبت به برگزاری انتخابات ریاست  شک و تردید دارند و به همین علت از خود برای کمپاین کردن تمایل نشان نمی‌دهند.

رئیس اجرایی فیفا بیان می‌گوید که نه‌تنها در کابل، بلکه در سراسر کشور فضای کمپاین‌ها سرد است و دفترهای ولایتی نامزدان و حامیان‌شان در ولایت‌ها هم همایش مردمی برگزار نمی‌کنند و برنامه‌های‌شان را توضیح نمی‌دهند. آقای رشید اما در بخشی از سخنانش از مداخله کارمندان رسمی دولتی در کمپاین‌های نامزدان نیز انتقاد کرد.

او گفت که در روز نخست آغاز رسمی کمپاین‌های ریاست جمهوری دیده شد که برخی از کارمندان برحال دولتی در کمپاین‌ها اشتراک کردند و این کار تخلف آشکار و نقض صریح قانون است. آقای رشید اظهار می‌دارد که برخی از کارمندان دولتی در شبکه‌های اجتماعی نیز به نفع نامزدان مشخص کمپاین می‌کنند.

رئیس اجرایی فیفا به این باور است که دلیل عمده کم‌رنگ بودن کمپاین‌های انتخاباتی، در اولویت قرار گرفتن پروسه صلح است. او می‌گوید که سران حکومت و نامزدان منتظرند که گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و طالبان به چه نتیجه می‌رسد و آیا این پروسه به انتخابات تأثیر می‌گذارد یا خیر.

یوسف رشید همچنان «نبود بودجه نزد نامزدان»، «احتمال تحریم انتخابات از سوی نامزدان» و «ناامنی» را از دلایل دیگر سرد و بی‌رمق بودن فضای کمپاین‌های انتخاباتی عنوان می‌کند.

در سوی دیگر، نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) به روزنامه ماندگار می‌گوید که یافته‌های نظارتی این نهاد نشان می‌دهد که کمپاین‌ها انتخابات حتی در پایتخت کم‌رنگ است. آقای ایوب‌زاده می‌افزاید که در اکثر ولایت‌ها اصلاً نشانه‌های کمپاین و انتخابات دیده نمی‌شود.

او این وضعیت را نگران‌کننده می‌خواند و اظهار می‌دارد که این وضعیت معلول تبلیغ برخی خارجی‌ها است که نامزدان و حامیان نامزدان را هراسان کرده‌اند که گویا با به توافق رسیدن طالبان و امریکایی‌ها، امکان دارد انتخابات به تعویق بیفند.

نعیم ایوب‌زاده همچنین غنی و عبدالله را متهم به سوءاستفاده از منابع و امکانات دولتی می‌کند و می‌گوید که این کار سبب بی‌اعتمادی سایر نامزدان نسبت به برگزاری انتخابات شفاف شده است. رئیس اجرایی تیفا همچنین می‌گوید که ضعف در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی دیگر از دلیل بی‌اعتمادی نامزدان به برگزاری انتخابات است.

به گفته نعیم ایوب‌زاده: «مردم در سال‌های گذشته انتظار داشتند که انتخابات در زند‌گی‌شان تغییر به میان آورد، اما با هر بار برگزاری انتخابات، زندگی مردم نه‌تنها که بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. بنابراین باورشان به سرنوشت‌ساز بودن انتخابات را از دست داده‌اند.»

آقای ایوب‌زاده می‌گوید که یافته‌های آنان از دو روز کمپاین انتخاباتی ریاست‌ جمهوری نشان می‌دهد که نامزدان حاکم در جریان کمپاین‌ها قوانین و کارشیوه‌های انتخاباتی را نقض کرده‌اند. او می‌گوید که حتی کارمندان بلندپایه دولت در همایش‌های کمپاینی اشتراک داشتند که نشانه نقض صریح قانون است.

او از نامزدان حکومتی و در مجموع نهادهای مسئول می‌خواهد که اجازه ندهند کارمندان دولتی در کمپاین‌ها و همایش‌های کمپیانی اشتراک کنند.

کمپاین نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری سه روز پیش رسماً آغاز شد. قرار است نامزدان تا شصت روز دیگر برنامه‌های‌شان را به مردم توزیع دهند. مسئولان در کمیسیون‌های انتخاباتی در روز اعلام رسمی کمپاین از نامزدان خواستند تا از منابع و امکانات دولتی در کمپاین‌های‌شان استفاده نکنند.

مسئولان کمیسیون‌های انتخابات به نامزدان همچنین هُشدار دادند که داد تا احکام قانون، لوایح و کارشیوه‌ها، مصوبات و اصول رفتار کمیسیون انتخابات را در جریان کارزارهای انتخابات «جداً» رعایت کنند. با این هم، اما در روز نخست کمپاین‌های انتخاباتی تنها محمداشرف غنی و عبدالله گردهمایی مردم برگزار کردند و در این روز، به‌جای توضیح برنامه‌های‌شان، به آدرس یکدیگر نیش و کنایه زدند و ساعت‌ها مسیرهای رفت‌وآمد مردم را بستند و به رفت‌وآمد شهروندان مزاحمت ایجاد کردند.

اما در سه روز گذشته کشور کمپاین بسیار اندک نامزدان را گواه بوده است. بسیاری به این باورند که اگر گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان امریکا به نتیجه برسد و دو طرف سندی را امضا کنند، امکان دارد انتخابات ریاست‌ جمهوری به تعویق بیفتد و یا هم لغو شود.

دکمه بازگشت به بالا