اخبار هیدراسلایدافغانستانعکسگزارش

ناتو: نیرو‌های افغانستان توانایی دفاع از کشورشان را دارند

دبیرکل ناتو گفته است که دولت و نیرو‌های مسلح افغانستان بدون سربازان بین‌المللی می‌توانند از خود دفاع کنند.

به گزارش شانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ناتو برای نزدیک به دو دهه در تامین امنیت در افغانستان کمک کرده است؛ اما دولت و نیرو‌های مسلح در این کشور درگیر جنگ، به اندازه کافی نیرومند هستند تا بدون پشتیبانی سربازان بین‌المللی سرپا‌ی خود بایستند.

ناتو مسئولیت اقدامات امنیتی در افغانستان را در سال ۲۰۰۳ به عهده گرفت؛ دو سال پس از آنکه ائتلافی به رهبری آمریکا طالبان را به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده سرنگون کرد. هم اکنون کمتر از ۹۰۰۰ نیرو از جمله حداکثر ۳۵۰۰ پرسنل آمریکایی باقی مانده و آن‌ها قرار است حداکثر تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

دبیرکل ناتو به آسوشیتدپرس گفت: من فکر می‌کنم که افغانستانی‌ها همچنین درک می‌کنند که ما اکنون ۲۰ سال است که در آنجا هستیم و در میان خون در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم.

او افزود: افغانستان مسیری طولانی را طی کرده است، هم در مورد ساخت نیرو‌های امنیتی قوی و توانمند و هم در مورد پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی. در برخی از مراحل این افغانستانی‌ها هستند که مسئولیت صلح و ثبات در کشور خود را به طور کامل بر عهده می‌گیرند.

استولتنبرگ گفت که کشور‌های ناتو از طریق کارشناسان غیرنظامی که با مشارکت در بودجه نیرو‌های امنیتی و پشتیبانی از گفتگو‌های آرام صلح بین کابل و طالبان حمایت می‌کنند به مشاوره وزارتخانه‌های دولت کمک کرده و به پشتیبانی از افغانستان ادامه خواهند داد.

او گفت که ناتو همچنین در حال بررسی امکان ارائه آموزش‌های خارج از کشور برای نیرو‌های امنیتی افغانستان است، اما تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

از زمان ورود نیرو‌های نظامی آمریکا به خاک افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا به امروز حدود دو دهه می‌گذرد.

دکمه بازگشت به بالا