اجتماعیاخبار هیدرافغانستانبهداشتعلم و فناوری

مسواک زدن منظم می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد

حفظ بهداشت دهان و دندان بر سلامت بدن تأثیرگذار است. نتیجه تحقیقی که کره جنوبی صورت گرفته نشان می‌دهد مسواک زدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

نتیجه این تحقیق که در مجله تخصصی «ژورنال اروپایی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق» منتشر شده، نشان می‌دهد افرادی که حداقل سه بار در روز دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، کمتر به نارسایی‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

ارتباط میان بهداشت دندان و شماری از بیماری‌ها به‌عنوان‌مثال: التهاب ریه و قلب، حملات قلبی و سکته مغزی از پیش شناخته شده بود. تقریباً هیچ مکان دیگری در بدن انسان به اندازه حفره دهان باکتری ندارد. تمیز نگاه‌داشتن دندان‌ها و دهان مانع فعالیت باکتری‌ها مضر و التهاب در حفره دهان می‌شود. چنین التهابی می‌تواند از مسیر دستگاه عصبی و رگ‌های خونی در تمام بدن منتشر شود.

پژوهشگران دانشگاه زنان Ewha در کره جنوبی با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه سیستم ملی بیمه سلامت کره جنوبی، پرونده ۱۶۱ هزار نفر در فاصله سنی ۴۰ تا ۷۹ سال را بررسی کردند که سابقه بیماری قلبی نداشتند.

در این مطالعه داده‌هایی در مورد قد، وزن، آزمایش خون، نوع بیماری‌ها، سبک زندگی و بهداشت دهان و دندان بررسی شده است. آن‌ها ده سال بعد این مطالعه را تکرار کردند و متوجه شدند که ۷۹۰۰ نفر، یعنی حدود ۵ درصد دچار نارسایی قلبی شدند.

پژوهشگران می‌گویند برای آن‌ها جالب‌توجه بوده که افرادی که روزانه سه بار یا بیشتر مسواک می‌زدند، ۱۲ درصد کمتر از سایر در خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند.

مراجعه به پزشک و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های نیز تأثیر مثبتی بر سلامت آن‌ها داشته است. این نتیجه مستقل از عواملی مانند سن، جنس، وضعیت اقتصادی، فعالیت بدنی منظم، مصرف الکل، وزن و سایر عوامل مانند فشارخون بالا بوده است.

اما اینکه دقیقاً چه عاملی موجب این تأثیر مثبت شده است، هنوز روشن نیست. پژوهشگران حدس می‌زنند با تمیز کردن مرتب دندان‌ها باکتری‌های کمتری در حفره‌های میان دندان و لثه خانه می‌کنند و به‌این‌ترتیب باکتری‌های بیماری‌زای کمتری وارد جریان خون می‌شوند.

پژوهشگران کره‌ای هم‌زمان تأکید دارند که نتیجه به‌دست‌آمده در تحقیق آن‌ها بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در یک کشور است و نمی‌تواند به‌طورکلی صادق باشد. آن‌ها هم‌زمان خاطرنشان می‌شوند که نقطه قوت تحقیق آن‌ها، بررسی اطلاعات یک گروه بزرگ در دوره زمانی طولانی است.

  • البته عواملی مانند سطح تحصیلات و وضعیت تأهل افراد که تأثیر قابل‌توجهی در بهداشت دهان و دندان دارد، در این تحقیق موردبررسی قرار نگرفته است. آن‌ها درنهایت می‌گویند هنوز خیلی زود است که بتوان توصیه کرد دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از کمتر به بیماری‌های قلبی دچار شوید.
    * منبع: وبسایت فارسی دویچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا