اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

مخالفت شاخه جداشده طالبان با روند گفتگوهای صلح

هفتمین گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و آمریکایی‌ها در قطر برگزار شده است، شاخه جداشده طالبان به رهبری ملارسول می‌گوید، اگر توافقی میان آمریکایی‌ها و طالبان در زمینه صلح صورت گیرد، مورد قبول ما نیست.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا، ملامنان نیازی، رئیس شاخه جداشده طالبان، آمریکا، پاکستان، چین و برخی کشورهای دیگر را به سوء استفاده از طالبان متهم می‌کند و می‌گوید که اعضای طالبان که از پاکستان به قطر رفتند به فکر منافع افغانستان نیستند.

ملانیازی با اعلام مخالفت خود با برگزاری گفتگوهای صلح در خارج از کشور، می‌گوید، این نشست‌ها باید در داخل افغانستان برگزار شود. به گفته او، گفتگوهای صلح زمینه‌ساز آغاز یک جنگ دیگر در افغانستان است و هیچ کمکی به تامین ثبات دایمی در کشور نمی‌کند.

یونس فکور، آگاهی سیاسی می‌گوید که شماری فرماندهان نظامی شورای کویته با روند کنونی گفتگوهای صلح که در قطر جریان دارد مخالفند. این موضوع ممکن در آینده به یک تهدید تبدیل شود.

به گفته او باید به شاخه‌های جداشده طالبان نیز سهم داده شود اگر کدام گروهی از روند صلح بیرون نماند، ممکن است سازمان‌های استخباراتی کشورهای منطقه از این ها علیه منافع افغانستان استفاده کنند.

اما برخی از آگاهان به این باورند که شاخه‌های جداشده طالبان نمی‌توانند در برابر تحریک طالبان ایستادگی کنند.

پس مرگ ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، شماری از طالبان مسلح به رهبری ملارسول راهشان را از طالبان به رهبری ملاهبت‌الله جدا کردند و جنگجویان این دو گروه در شماری از ولایت‌ها هم درگیر شدند.

دکمه بازگشت به بالا