اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

سرور دانش: صلح پایدار باید مبتنی بر نظام جمهوری باشد

سرور دانش، معاون رئیس جمهور افغانستان گفت که تداوم نظام کنونی و مشروعیت قانون اساسی تضمین کننده صلح عادلانه و پایدار در این کشور است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در نشستی در کابل با تاکید بر حفظ نظام و قانون اساسی این کشور گفت که جمهوریت و مبنا قرار گرفتن اراده عمومی مردم، مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در ساختار نظام و آزادی‌های عمومی و حقوق شهروندی از مؤلفه‌های اصلی صلح پایدار است که همه این‌ها در قانون اساسی فعلی افغانستان تضمین شده است.

وی افزود که برای دستیابی به صلح پایدار باید رضایت واقعی همه طرف‌ها حاصل شود وگرنه در صورت یک صلح تحمیلی، آتش جنگ زیر خاکستر پیمان صلح همچنان داغ باقی خواهد ماند و هر لحظه احتمال شعله ور شدن آن وجود خواهد داشت.

دانش همچنین تصریح کرد: اگر در روند صلح آرای عمومی و حقوق شهروندی معیار قرار نگیرد و نظم جمهوری حاکم نگردد، صلح پایدار به وجود نخواهد آمد.

معاون اشرف غنی با تاکید بر مخالفت ریاست جمهوری با طرح دولت موقت نیز گفت: این به معنای نادیده انگاشتن آرای عمومی و اراده شهروندان کشور است که باعث گسست در نظم جمهوری و سرآغاز یک بی‌نظمی و خشونت دیگر در کشور خواهد شد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر احزاب و شخصیت‌های سیاسی و برخی اعضای تیم مذاکره افغانستان نیز حمایت خویش را از طرح دولت موقت اعلام کرده و ایجاد آن را برای انتقال قدرت ضروری می‌دانند.

منابع همچنین خبر داده‌اند که نماینده ویژه آمریکا در دیدارهای اخیرش با شخصیت‌های سیاسی در کابل طرح دولت موقت را مطرح کرده است اما سفارت آمریکا در کابل این موضوع را رد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا