اجتماعیاخبار هیدرافغانستانانتخاباتبین‌المللیصلحگزارش

زلمی خلیلزاد با عمران‌ خان دیدار و گفت‌وگو کرد

 به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان روز یک‌شنبه ( ۳۱ سنبله) با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نیویورک، دیدار و گفتگو کرد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که عمران‌ خان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با خلیلزاد و ولیندسی گراهام، دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.

آقای قریشی افزود که خلیلزاد در این دیدار درباره گفت‌وگوهایش با طالبان، اهمیت این گفت‌وگوها و انتظارات آینده‌اش با عمران خان گفتگو کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به عدم‌تعهد طالبان برای کاهش خشونت‌ها و پس از حمله این گروه در شهر کابل که در آن ۱۱ تن به شمول یک سرباز آمریکایی جان باخت، گفت‌وگوهای واشنگتن را با این گروه متوقف کرد. این نُخستین باری است که خلیلزاد در نشستی رسمی پس از لغو این گفت‌وگوها، حضور می‌یابد.

پیش از این، خلیلزاد در گفت‌وگویی با طلوع‌نیوز گفته بود که در اصول با طالبان به توافق رسیده‌ است و تصمیم نهایی را درباره توافق صلح با این گروه، ترامپ خواهد گرفت.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که عمران خان در این دیدار خواستار از سرگیری مذاکرات بین طالبان و آمریکا شده است.

او افزوده بود که پس از امضای این توافق، در مرحله نخست ۵۴۰۰ سرباز آمریکایی از پنج پایگاه در افغانستان، خارج خواهند شد و در بدل طالبان خشونت‌ها در کابل و پروان را کاهش خواهند داد.

پیش از این، حکومت افغانستان، خواستار توضیح درباره متن توافق‌نامه طالبان با آمریکا شده بود.

دکمه بازگشت به بالا