اجتماعیاخبار هیدرافغانستانگزارش

برگزاری برنامه مبارزه با فساد در ولایت بلخ

با آنکه فساد اداری یکی  از چالش‌های اصلی در کشور به شمار می‌رود و نام افغانستان نیز در صدر جدول کشورهایی است که فساد اداری در آن در مراتب بالایی است؛ اما اکنون برنامه‌ای برای کاهش این معضل از سوی مقامات مرکزی و محلی با اشتراک ادارات دولتی و خصوصی و نهادهای جامعه مدنی در ولایت بلخ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شانا؛ عبیدالله عبدی، مدیر برنامه‌های تحقیقاتی مطالعه استراتژیک عامه افغانستان در پیوند به این موضوع می‌گوید که بر اساس بررسی‌های تیم تحقیقاتی این اداره، این معضل، در ادارات دولتی بیش‌تر دیده می‌شود.

آقای عبدی، شاخص‌های قابل تطبیق این اداره، بررسی فساد بر اساس سیستم و پی‌گیری موارد فساد از سوی یک اداره معتبر را از مزایای مهم این اداره عنوان می‌کند؛ اما فراگیر نبودن این سیستم به تمامی ادارات، عدم موجودیت طرزالعمل در بخش‌های خصوصی و دخیل نبودن بخش‌های خصوصی را در این بخش از جمله معایب این اداره می‌داند.

در همین حال شیراحمد سپاهی‌زاده، رئیس صنعت و تجارت بلخ را رد وجود فساد در ادارات دولتی بلخ، می‌گوید در بعضی موارد، بخش خصوصی، خود زمینه را برای پیدایش فساد مهیا می‌کند که این کار باعث گسترش و نهادینه شدن فساد در تمام ادارات می‌شود.

عبدالقادر مصباح، فعال مدنی با آنکه این برنامه را به زودی قابل تطبیق نمی‌داند؛ اما می‌گوید که راه‌اندازی چنین برنامه‌ها می‌تواند یک آغاز خوب برای شناسایی عوامل اصلی فساد باشد. آقای مصباح افزود: این کار تا اندازه‌ای مسئولان ادارات و بخش‌های مختلف را وادار به پاسخ‌گویی در پیوند به موارد فساد، می‌کند.

این در حالیست که با شکل‌گیری حکومت وحدت ملی در افغانستان، رهبران حکومت، فساد اداری را یک خطر بزرگ برای آینده‌افغانستان دانسته و به کشورهای کمک‌کننده و مردم افغانستان تعهد سپرده بودند که این معضل را هرچه زودتر از میان برمی‌دارند.

  • محمدفردین طاهرنوروزی، خبرگزاری شانا، بلخ
دکمه بازگشت به بالا