اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

داعش و القاعده در حال ایجاد خلافت اسلامی در بدخشان

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ سودا گفت، ۶۰۰ خانواده گروه داعش و شبکه القاعده از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، چچن و پاکستان در ولایت بدخشان جابجا شده‌اند.

ذکریا سودا گفت: «گروه داعش پس از ولایت هلمند و ننگرهار که در آن شکست خوردند، اکنون تصمیم دارند با همکاری گروه القاعده که تمامی آنان خارجی‌ها هستند در خستک ولسوالی جرم بدخشان مرکز خلافت بسازند. اگر جلو این گرو گرفته نشود خطر بزرگ پس از صلح به افغانستان و خاورمیانه است.»

در همین حال، الطاف‌الله علی‌زی، فرمانده لوای ارتش در ولایت بدخشان گفته است: «دره خستک که چندین سال است زیر حاکمیت گروه القاعده و داعش است مرزهای این دره با کشور پاکستان، چین و تاجیکستان به روی تروریستان باز است و منبع درآمدشان از این دره استخراج طلا است از طریق مرزهای باز بدخشان به کشورهای بیرونی صادر می‌کنند.»

مقام‌های نظامی در ولایت بدخشان می‌گویند، شبکه انصارالله، گروه ترکستان شرقی، حرکت اسلامی ازبکستان از گروه‌هایی هستند که مستقیم با داعش و القاعده در ولسوالی‌های جرم، وردوج و راغستان این ولایت همکاری دارند.

آن‌ها اضافه کردند، بیش از دو هزار طالب به شمول این گروه‌ها در ۲۲ ولسوالی بدخشان درگیر جنگ هستند.

از سوی دیگر، اسدالله محمدی، فرمانده پولیس ولایت بدخشان گفت: «در جریان جنگ‌های هفته‌ای که گذشت شماری از نیروهای امنیتی جان باخته‌اند و شماری نیز زخمی شدند و تلفات به دشمن نیز وارد شده است. گروه‌های در برابر نظامیان جنگ می‌کنند که همه خارجی‌ها هستند.»

از جانب دیگر، شماری از باشندگان دره خستک ولسوالی جرم ولایت بدخشان گفته‌اند، گروه‌های خارجی به شمول القاعده و داعش همراه با خانواده‌هایشان، خانه‌های مسکونی آن‌ها را به زور گرفته‌اند.

گفتنی است ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان یکی از ولایت‌های ناامن کشور است که با کشورهای پاکستان، تاجیکستان و چین مرز مشترک دارد.

سربازگیری شبکه القاعده در ولایت کنر

این خبر در شرایطی منتشر شده است که مقام‌های ولایت کنر در شرق افغانستان در ۱۲ مارچ ۲۰۲۰ اعلام کردند، شبکه القاعده روند سربازگیری از جنگجویان طالبان را در این ولایت آغاز کرده است.

به گزارش شبکه طلوع نیوز، عبدالستار میرزکوال، والی کنر گفت: «بر بنیاد معلومات ما، اکنون استخبارات پاکستان و همین‌طور شبکه القاعده تلاش می‌کنند که آن جنگجویان طالبان را که رهبری گروه‌هایی را به عهده دارند، جذب کنند با این پیام‌ها که رهبران شما [طالبان] به راه درستی در حرکت نیستند.»

عبدالستار میرزکوال اضافه کرد، این تلاش‌ها پس از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان آغاز شده است و القاعده می‌خواهد آن افراد طالبان را جذب خودش کند که از این توافق ناراضی هستند.

در همین حال، ولایت خان مشوانی، رئیس شورای ولایتی کنر می‌گوید: «این واضح است طالبانی که در اینجا زندگی می‌کنند و در اینجا فعالیت می‌کنند در میان فامیل‌ها هستند؛ اگر اینجا امنیت نیاید و این مناطق زیر تسلط گروه دیگر بیاید، معلوم‌دار است که آن‌ها به گروه‌های دیگر بیعت خواهند کرد.»

همچنین ملک‌شاه زمین، عضو شورای ولایتی کنر گفته است: «این امکان وجود دارد که القاعده دوباره سربردارد و با گروه‌هایی که پیش‌ازاین ارتباط داشتند این ارتباط را از سر گیرند.»

قابل ذکر است آمریکا با طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ توافق‌نامه صلح امضا کرد که براساس آن، گروه طالبان باید روابط خود را با گروه‌های «تروریستی» به‌ویژه شبکه القاعده قطع کند.

دکمه بازگشت به بالا