اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

تقدیر سفیر افغانستان تهران از نقش محوری ایران در تامین صلح

سفیر افغانستان در ایران در یکصدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح و ثبات در کشور گفت: از مواضع شجاعانه و صریح ایران در قبال افغانستان قدردانی می‌کنیم.

به گزارش شانا به نقل از فارس؛ یکصدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان عصر روز یک‌شنبه (۲۷ اسد) با حضور سفرای کشورهای مختلف در محل هتل پارسیان تهران برگزار شد.

در این مراسم «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «غلام‌علی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز حضور داشتند.

«عبدالغفور لیوال» سفیر جدید افغانستان در ایران در ابتدای این مراسم با اشاره به حمله انتحاری روز شنبه به مراسم عروسی کابل گفت: ما اکنون در روزهایی سالگرد استرداد استقلال افغانستان را جشن می‌گیریم که افغانستان و منطقه پر از بیم و امید است و با تاسف دشمنان مردم افغانستان بار دیگر دستشان به خون مردم بیگناه در یک محفل عروسی آلوده شده و تعداد زیادی از کودکان و زنان را به شهادت رساندند و این حمله اکنون بر جشن ما سایه افکنده است. من به تمام قربانیان تسلیت می‌گویم؛ به‌امید برقراری یک صلح و ثبات واقعی در افغانستان.

وی افزود: در صد سال پیش در چنین روزی به همت جوانان مشروطه‌خواه و به رهبری «شاه امان الله خان غازی» استقلال کامل افغانستان استرداد شد و این نمونه‌ و راهگشایی برای منطقه بود. ما در طول سال‌های گذشته شاهد مبارزات آزادی‌خواهانه بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که این نهضت روشنگری در افغانستان ادامه دارد.

سفیر افغانستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور بخش عظیمی از مهاجرین افغانستانی در ایران گفت: مناسبات فرهنگی زیادی میان ایران و افغانستان وجود دارد و من از مردم و دولت ایران به‌خاطر این برادری و پذیرایی از مهاجرین افغانستانی در طول ۴۰ سال گذشته قدردانی می‌کنم.

لیوال ادامه داد: اینک ۲ پروسه مهم در افغانستان در حال انجام است که سرنوشت مردم این کشور را رقم می‌زند. انتخابات و صلح. ایران همواره اعلام کرده است که از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و خواهد کرد.

وی افزود: از همه طرفه‌های ملی و بین‌المللی که با افغانستان همکاری می‌کنند قدردانی می‌کنیم و می‌گویی که صلحی با عزت است که مالکیت آن با دولت افغانستان باشد.

لیوال با اشاره به اصل مردم‌سالاری و نظامی جمهوری در افغانستان تصریح کرد: من بار دیگر از مواضع شجاعانه و صریح جمهوری اسلامی ایران در تلاش‌های صلح قدردانی می‌کنم.

دکمه بازگشت به بالا