اخبار هیدراسلایدافغانستانجاذبه‌های افغانستانحقوق بشرسیاسیشهروندانصفحه اول روزنامه‌هاگزارشمهاجرت

مقامات ایرانی: اگر فشارها زیاد شود مهاجران افغانستانی را اخراج می‌کنیم

به گزارش شانا نیوز به نقل از رسانه‌ها، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است که در طول ۴۰ سال گذشته ما پذیرای برادران و خواهران مهاجر خود از افغانستان بوده‌ایم. در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که بر اساس برخی از برآوردها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌شود و آنها درآمدی را که در ایران کسب می‌کنند برای خانواده‌های خود در افغانستان می‌فرستند.

به گفته عراقچی، بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مکاتب ایران تحصیل می‌کنند که به طور متوسط هر دانش‌آموز ۶۰۰ یورو هزینه دارد و همچنین بیش از ۲۳ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و برآورد می‌شود که این آموزش‌ها سالانه ۱۵ هزار یورو هزینه دارد.

او گفت: «آوارگان در مجموع هشت میلیارد دلار برای کشورمان هزینه دارند» و افزود: «اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی‌مان بخواهیم ایران را ترک کنند.»

این مقام وزارت خارجه ایران گفت که «از لحاظ انسانی نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیفتد» اما «اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید.»

وی با اشاره به بحران‌های ایجاد شده در افغانستان در طی یک دهه اخیر گفت: بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان (آمریکایی‌ها) باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران.

پیش‌تر در روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود کشورش با پذیرش پناهجویان و مهاجران مانع از حرکت «سیل مهاجرین» به سوی اروپا می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا