اجتماعیاخبار هیدرافغانستانجواناندانشگاهزنان

ادامه واکنش‌ها به تعلیق تحصیل و کار بانوان در افغانستان

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و هالند در واکنش به ممنوعنیت کار زنان در نهادهای داخلی و خارجی می‌گویند که این تصمیم به‌شدت به ضرر مردم افغانستان خواهد بود.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ معاون هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان، خواستار لغو تعلیق کار بانوان شده است.

همزمان با این، فرانسه بریتانیا و هلند تعلیق کار بانوان را در افغانستان نکوهش کرده‌اند.

وزیران خارجه عربستان سعودی و پاکستان در یک تماس تلفنی بر مشارکت همسان زنان در تمامی زمینه‌های زندگی در افغانستان تاکید کرده‌اند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان و شاهزاده فیصل بن فرحان آل‌سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، رعایت حقوق زنان را در افغانستان با اهمیت خوانده‌اند.

جیمز کلیورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است: «طالبان می‌کوشند که زنان را از جامعه افغانستان حذف کنند منع فعالیت زنان در نهادهای غیردولتی سبب می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی به کمک‌ها و تجهیزات نجات‌دهنده دسترسی نداشته باشند، این امر بر تمام مردم افغانستان اثر خواهد گذاشت. طالبان باید این تصمیم شان را بی‌درنگ لغو کنند.»

وزارت خارجه فرانسه در یک خبرنامه گفته است: «فرانسه تصمیم طالبان را برای ممنوعیت کار زنان در نهاد‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی فعال در افغانستان به‌شدت محکوم می‌کند. این تصمیم به گونه جدی مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه و به زیان مردم افغانستان است که بسیاری از زنان در آن کار می‌کنند و سهم آنان کاملاً تعیین‌کننده است. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که این کشور یک بحران جدی اقتصادی و انسانی را تجربه می‌کند.»

اما آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که چنین تصمیم‌ها می‌تواند بر روابط افغانستان با کشورهای مددرسان اثر بدی بر جای بگذارد.

این در حالی است که پیش از این در واکنش به منع کار زنان در نهادهای داخلی و خارجی، شورای پناهندگان نروژ، سازمان حفاظت از کودکان، سازمان کییرانترنشنل یا پاملرنه و کمیته بین‌المللی نجات فعالیت‌هایشان را در افغانستان به تعلیق درآوردند.

دکمه بازگشت به بالا