اخبار هیدرافغانستانانتخاباتصلحگزارش

احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به علت جریان داشتن گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داد و افزود بیشتر واجدین شرایط رای‌دهی به مشارکت در انتخابات این کشور تمایلی ندارند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ در حالی که حدود یک و ماه و نیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است بسیاری بر این باورند که با توجه به جریان داشتن گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، پس از جعلی خوانده شدن انتخابات توسط طالبان و تهدید مبنی بر هدف قرار دادن گردهمایی‌ها و تجمعات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شمار کمی از نامزدها به طور عمومی تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند.

این خبرگزاری آمریکایی افزود که گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که توافق بین آمریکا و طالبان ممکن است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان را به تعویق اندازد.

این در حالی است که «محمدشهاب حکیمی» یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از احتمال تشکیل «دولت موقت» خبر داد و تاکید کرد که دولت کنونی توانایی برگزاری انتخابات شفاف و یا تضمین برقراری صلح پایدار را ندارد.

پیش از این نیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دو بار به تعویق افتاده است.

کمیسیون جدید انتخابات افغانستان اعلام کرده است که برای برگزاری انتخابات میزان آماده است؛ اما نامزدان و رای‌دهندگان در این باره تردید دارند.

«صلح و اعتدال» از مطرح‌ترین تیم‌های انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان به رهبری «حنیف اتمر» مشاور سابق امنیت ملی نیز اخیراً تبلیغات انتخاباتی خود را تعلیق کرد. وی علت این اقدام را تردیدها درباره گفت‌وگوهای صلح با طالبان و عدم شفافیت آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات عنوان کرد.

از سوی دیگر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به «تیفا» نیز اعلام کرد که نتیجه نظرسنجی این نهاد از مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از واجدین شرایط رای‌دهی در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

دکمه بازگشت به بالا