اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

آمریکا از تهیه پیش‌نویس توافقنامه با طالبان خبر

 آمریکا اعلام کرد که ممکن است به‌زودی به جمع‌بندی متن پیش‌نویس درباره تعهدات طالبان برای اطمینان‌بخشی از اینکه از خاک افغانستان هرگز علیه تروریسم بین‌المللی استفاده شود، برسد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از خبرگزاری فارس، آمریکا اعلام کرد که ممکن است به‌زودی به جمع‌بندی متن پیش‌نویس درباره تعهدات طالبان برای اطمینان‌بخشی از اینکه از خاک افغانستان هرگز علیه تروریسم بین‌المللی استفاده شود، برسد.

«رودنی هانتر» هماهنگ‌کننده سیاسی آمریکا در سازمان ملل، گفت: درباره تروریسم به پیشرفت دست یافته‌ایم و ممکن است به‌زودی در موقعیتی باشیم که به جمع‌بندی درباره متن پیش‌نویسی درباره تعهدات طالبان برای اطمینان دادن به اینکه از خاک افغانستان هرگز برای تروریسم بین المللی استفاده نشود، برسیم.

وی افزود: البته احتیاج است نسبت به اجرای این تعهدات ضدتروریسم هوشیار باشیم. آمریکا شفاف اعلام کرده است که آماده کاهش نیروهایش در افغانستان است. با این وجود ما با طالبان درباره تعداد – نظامیانی که خارج می‌شوند- و جدول زمانی به توافق نرسیده‌ایم.

هانتر ادامه داد: وضعیت نهایی نیروهای خارجی با روی کار آمدن دولت بعد از توافق صلح مشخص می‌شود. تمام طرف‌ها بر این توافق دارند که تفاهم آمریکا و طالبان بر تروریسم و حضور نیروهای خارجی درها را به‌روی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و مذاکرات باز می‌کند.

این مقام آمریکا همچنین درباره نشست آینده قطر نیز گفت: دستور کار نشست‌های آتی قطر توافق بر سر یک جدول زمانی و نقشه راه سیاسی برای رسیدن به یک توافق صلح جامع است. هیچ چیز توافق نمی‌شود مگر آنکه بر سر همه موارد توافق شود و روند صلح زمانی به انتها می‌رسد که افغانستانی‌ها به یک تفاهم جامع بر سر نقشه راه سیاسی برای پایان جنگ برسند.

دکمه بازگشت به بالا