اخبار هیدراسلایدافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

گرامیداشت از محمود طرزی در استانبول

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ مراسم گرامیداشت یاد و خاطره محمود طرزی، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و روشنفکر افغانستان در آرامگاه وی در قبرستان پیرلوتی منطقه ایوب‌ سلطان استانبول برگزار شد.

این مراسم که به مناسبت سالگرد استرداد استقلال افغانستان از سوی سرکنسولگری این کشور در استانبول با ادای احترام و گل‌گذاری به مزار محمود طرزی برپا شده بود تعدادی از اعضای خانواده طرزی، مقامات افغانستان و ترک در آن حضور یافتند.

ذکریا بارکزی، سرکنسول افغانستان در استانبول طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه عزت و افتخار امروز خود را مدیون روشنفکرانی همچون طرزی می‌داند، اظهار داشت: محمود طرزی اسطوره‌ای بود که در مقابل استبداد و استعمار ایستادگی کرد. امروز بر سر مزار این گران‌قدر به نشانه دوستی افغانستان و ترکیه گردهم آمدیم.

وی افزود: «محمود طرزی پس از ۲۵ سال زندگی در ترکیه، سال ۱۹۰۲ برای شرکت در جنبش آزادی افغانستان به کشورش بازگشت. دین اسلام برای وی وحدت‌بخش بود. ما مدیون این بزرگواریم و نقش وی در استقلال افغانستان را نمی‌توان نادیده گرفت.»

عمر طرزی،‌ نوه محمود طرزی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: «پدربزرگم یک دولتمرد قابل احترام بود. وی همراه با امان‌لله خان، شاه وقت افغانستان برای استقلال این کشور مبارزه کرد. ما مدیون این دو مرد بزرگ هستیم. بزرگ‌ترین ویژگی طرزی این است که برای منافع کشور و مردمش بزرگ‌ترین تلاش‌های خود را انجام داده و از مزایای دولت برای منافع خود استفاده نکرد.»

وی افزود: «محمود طرزی می‌دانست که کار برای دولت خسته‌کننده و مضر است، اما وی موفق شد تا همه اوضاع منفی را به مثبت تبدیل کند. او در سال ۱۸۸۷ به ادبیات افغانستان پرداخت. وی تسلط کامل به زبان‌های دری، پشتون، عربی، ترکی و فرانسوی داشت. از سال ۱۸۹۶ با کمک جمال‌الدین افغانی، نابغه و متفکر سیاسی استعدادها و افکار خود را گسترش داد.»

نوه طرزی با یادآوری اینکه پدربزرگش در سال ۱۹۰۲ با دعوت شخصی حبیب‌الله خان به کشور خود بازگشت و به تلاش‌ها برای اصلاحات آغاز کرد، گفت: بدین‌گونه وی با انتشار سراج‌الاخبار در سال ‌۱۹۱۱ راه مطبوعات مدرن در افغانستان را گشود.

گفتنی است محمود طرزی پس از بازگشت از ترکیه به افغانستان روزنامه سراج‌الاخبار را برای رساندن پیام‌ها و نظریات اصلاح‌طلبانه و ترقی‌خواهانه خود به راه انداخت.

دکمه بازگشت به بالا