اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به قتل دکتر ناکامورا و همکارانش

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ حکومت افغانستان قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده و صدراعظم جاپان گفته است که با شنیدن خبر قتل ناکامورا شوکه شده است.

سفارت آمریکا در کابل و یوناما قتل او را خشونت بی‌معنی خوانده‌اند.

ناکامورا در بخش کشاورزی و تنظیم آب از چندین سال به این‌سو در شرق افغانستان فعالیت می‌کرد. قتل او در ولایت ننگرهار، واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته است.

حکومت افغانستان کشتن او را تقبیح کرده و آن را بزرگ‌ترین جنایت علیه مددرسانان خوانده است.

سفارت آمریکا در کابل و دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) با محکوم کردن قتل این کمک‌رسان چاپانی گفته‌اند که آقای ناکامورا بیشتر زندگی خود را برای کمک به آسیب‌پذیرترین افغانستانی‌ها اختصاص داده بود.

میتسوجی فوکوموتو، از مسئولان موسسه جاپانی که آقای ناکامورا برای آن کار می‌کرد، گفته است: «نمی‌داند چه دلیلی در عقب این حمله بوده، آیا دزدی ساده بوده و یا هم تضاد منافع بوده است؟»

داکتر ناکامورا صبح روز چهارشنبه در حمله مهاجمان مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد زخمی شد؛ اما ساعاتی پس هنگام انتقال برای درمان به بگرام در میدان هوایی ننگرهار جان باخت.

به گفته مقام‌های محلی ننگرهار، در این رویداد پنج همکار محلی آقای ناکامورا نیز کشته شده‌اند و یک همکار دیگر او زخمی شده است.

سربندهای ولسوالی کامه و ولسوالی خیوه که هزاران جریب زمین زراعتی با استفاده از آن آبیاری می‌شوند نیز توسط آقای ناکامورا ساخته شده است.

چندی پیش از سوی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به پاس خدمات او برایش تابعیت افتخاری این کشور نیز داده شد.

در این حال یونس سالک، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که موسسه خدمات طبی صلح جاپان (پی‌ام‌اس) از سال ۱۳۷۸ خورشیدی در این کشور فعالیت دارد.

آقای سالک خدمات داکتر ناکامورا را در زمینه مدیریت آب و توسعه زراعت در افغانستان مهم می‌داند.

او گفت: «ناکامورا نزدیک به دو دهه در کنار مردم افغانستان بود، خصوصاً در عرصه مدیریت آب، انکشاف کشاورزی و بخش صحت کار می‌کرد. این موسسه بیشتر از سوی جاپان تمویل می‌شود.»

حمله بر داکتر ناکامورا در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های تندی را در پی داشته است. بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده‌اند.

همچنین ساکنان ولایت ننگرهار، که بیشتر به دلیل روابط صمیمانه و خودمانی ناکامورا با مردم، او را «کاکا مورا» می‌خواندند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز برادر و یکی از همکاران داکتر ناکامورا نخست در ولایت ننگرهار ربوده شد و سپس به قتل رسید.

تاکنون مسئولیت قتل دکتر ناکامورا و همکاران او را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که این گروه دراین رویداد دست ندارد.

دکمه بازگشت به بالا