اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

خلیلزاد: درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توافقی صورت نگرفته است

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان گفته است که درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با طالبان هیچ توافقی صورت نگرفته است.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا، آقای خلیلزاد در گفتگوی ویژه با طلوع نیوز گفته است که درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، حکومت نیز نقش دارد.

او افزوده است «از چیزهایی که هنوز فیصله نشده، یک مسئله همین است.»

این در حالی است که اخیراً مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده در واشنگتن گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آغاز کند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید که آقای پمپیو به رئیس جمهور غنی اطمینان داده است که در استراتژی آمریکا تغییری به میان نیامده و کاهش شمار نیروها وابسته به شرایط افغانستان است.

قرار است که آقای خلیلزاد، پس از یک توقف کوتاه در اسلام‌آباد عازم قطر شود و هشتمین دور گفتگوها را با نمایندگان طالبان در دوحه آغاز کند.

او دیروز در توییتی نوشت که اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ایالات متحده هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا درباره آن کار شده، نهایی خواهند کرد.

اما مقام‌های پیشین طالبان در آستانه دور هشتم مذاکرات میان آقای خلیلزاد و نمایندگان طالبان به این نظرند که احتمال توافق دو جانب درباره مواردی که از قبل صحبت شده، وجود دارد.

اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان در کابل گفت: «در دور هشتم میان طالبان و آمریکاییان معلوم خواهد شد که توافق تا چه اندازه است؟ ممکن است که این بار توافقنامه امضا شود یا هم زمان امضای آن مشخص خواهد شد. زمان خروج نیروهای خارجی را آنها میانشان مشخص کرده‌اند و من مطمئنم که این کار خواهد شد.»

این مقام پیشین طالبان تاکید کرد که اگر موارد جدید در آجندای دور هشتم گفتگوها اضافه شود، ممکن این گفتگوها طولانی‌تر شود.

دکمه بازگشت به بالا