اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

رولا غنی: طالبان ممکن استادان دانشگاه آمریکایی را رها نکنند

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ رولا غنی روز پنج‌شنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) در یک سخنرانی در انستتیوت صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن گفت که او دقیقاً نمی‌داند چرا معامله تبادله سه عضو ارشد گروه طالبان که در حبس حکومت افغانستان هستند، با استادان دانشگاه آمریکایی انجام نشد.

وی درباره ناکام شدن معامله تبادله استادان آمریکایی با سه عضو کلیدی گروه طالبان گفت: «وضعیت بسیار پیچیده بوده و (این وضعیت) ساده نیست. قسمی که گفتید این کار (تبادله زندانیان) انجام نشد. مطمئن نیستم که چرا این کار نشد؛ اما شاید یکی از طرف‌ها به وعده خود، عمل نکرد و متاسفانه دو استاد (دانشگاه آمریکایی) رها نخواهند شد.»

رئیس جمهور غنی روز سه‌شنبه گفت که حکومت افغانستان انس حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری را در بدل رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان که در اسارت طالبان قرار دارند، از حبس رها خواهد کرد.

انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون گروه طالبان است. حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری نیز از اعضای کلیدی طالبان شمرده می‌شوند؛ اما اکنون اظهارات خانم غنی نشان می‌دهد که معامله تبادله این سه عضو گروه طالبان با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان ممکن ناکام شده است.

رولا غنی همچنین در پاسخ به این پرسش که خط سرخ او در مذاکرات با گروه طالبان چیست گفت که خط سرخ وی، خط سرخ زنان افغانستان است و به گفته وی «تغییر نظام و قانون اساسی افغانستان» خط سرخ زنان افغانستان در مذاکره با گروه طالبان است.

رولا غنی افزود که طالبان در پی ایجاد یک نظام مبتنی بر باورهای دینی در افغانستان هستند و به گفته وی این نظام «بدترین» نظام‌های حکومتداری است؛ زیرا در چنین نظام، جایی برای «مذاکره و مفاهمه» وجود ندارد.

خانم رولا غنی می‌گوید: «ما می‌خواهیم طالبان با آسودگی در افغانستان زندگی کنند؛ اما نمی‌خواهیم آنان باورهای خود را بر ما تحمیل کنند… آنان (طالبان) حق دارند باورهای خود را داشته باشند؛ اما آنان (طالبان) حق تحمیل باورهای خود را بر ما ندارند.»

رولا غنی در پیوند به نقش زنان افغانستان در روند صلح با گروه طالبان گفت که زنان افغانستان اکنون «بیدار» شده و «هراسی از بلند کردن صدایشان ندارند.»

خانم رولا غنی، همسر رئیس جمهور افغانستان همچنین افزود که زنان افغانستان در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌اند که به گفته وی هیچ کس نمی‌تواند «اهمیت نقش و حضور» آنان را نادیده بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا