اسلایدافغانستانبهداشت

رستورانت بانوان در فاریاب با شیوع ویروس کرونا ورشکست شد

۳۰ دلو۱۳۹۹

آغاز موج اول ودوم ویروس کرونا وبه دنبال آن اعمال قرنطینه و توصیه به   فاصله اجتماعی، در میان بانوان تجارت پیشه وکسبه کار درشهرمیمنه مرکز ولایت فاریاب نگرانی ایجاد کرده است.

فرخنده بهمنیار یکی از معدود، بانوان درشهر میمنه است که حدول ۹ ماه قبل رستورانت مخصوص بانوان را درمیمنه به هزینه بیش از ۵ لگ افغانی ایجاد کرده بود اما حالا می گوید بدلیل تاثیرات ویروس کرونا رستورانت اش ورشکست شده است.

بانو فرخنده می افزاید، با شیوع ویروس کرونا حضور بانوان دراین رستورانت کاهش یافته و رستورانت­اش ورشکست شده­است.

در این حال مالک رستورانت ویژه بانوان درشهرمیمنه می گوید، این رستورانت در حالی ورشکست شده است که  با ایجاد این رستورانت برای ۱۰ خانم نیز زمینه کاری مهیا گردیده بود.

مالک این رستورانت از دولت و به خصوص نهاد های حامی بانوان می خواهد برای فعالیت دوباره­ی  این رستورانت، او را حمایت مالی نمایند.

ازسوی هم مسولین دراتاق تجارت زنان فاریاب می گویند که وضعیت اقتصادی بانوان تجارت پیشه با شیوع ویروس کرونا نگران کننده است و حتی بانوان سرمایه های شان را از دست داده اند.

نیلوفر عنایت ثانی رییس اتاق تجارت زنان در ولایت فاریاب می­گوید، نزدیک به ۴۵ بانو در فاریاب پیشه های خورد و بزرگ تجارتی را مدیریت می نمایند اما ویروس کرونا تاثیرات منفی برای بانوان تجارت پیشه وارد کرده است.

رییس اتاق تجارت زنان فاریاب  تایید می کنند که رستورانت بانوان بر اثر تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا ورشکست شده است.

در این حال عزیزه جویا آمر جندر مقام ولایت فاریاب می گوید، بازرگانی و کسب و کار زنان در این ولایت بیشتر از پیش صدمه دیده است.

بانو جویا می­گوید، خانم های تجارت پیشه و کسبه کار بدلیل نبود بازار فروش محصولات صنایع دستی شان در مارکیت مخصوص زنان درشهرمیمنه با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه هستند.

وی می­افزاید، بخش جندر مقام ولایت تیم های آگاهی دهی را برای جلوگیری از گسترش موج دوم ویروس کرونا در نواحی شهر میمنه و ولسوالی ها راه اندازی کرده است همچنان وی از خانواده ها می خواهد تا فاصله  های اجتماعی و حفظ الصحه شخصی شان را بخاطر مبارزه با ویروس کرونا مراعات نمایند.

با این همه مسولین شفاخانه کووید ۱۹ در فاریاب می گویند با آغاز موج دوم ویروس کرونا شمار بیماران دراین شفاخانه نیز در حال افزایش می باشد آنان از مردم می خواهند در اجتماعات بیشتر از ماسک استفاده نمایند تا به این بیماری مبتلا نشوند

گزارش : بصیره مصمم

دکمه بازگشت به بالا