اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

جنرال دنفورد: بحث خروج آمریکا از افغانستان بسیار پیش از وقت است

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ جوزف دنفورد، لوی‌درستیز عمومی نیروهای مسلح ایالات متحده که روز چهارشنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله) در یک کنفرانس مشترک خبری با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با خبرنگاران در پنتاگون صحبت می‌کرد، هر‌گونه توافق آمریکا با طالبان و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را وابسته به اوضاع امنیتی در افغانستان دانست.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان تا کنون ۹ بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین ضد دهشت‌افکنی از سوی طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان و استقرار آتش‌بس پایدار، اجندای اصلی مذاکرات آقای خلیلزاد با طالبان است.

آقای دنفورد و مارک اسپر از ابراز نظر در مورد پیشرفت‌های مذاکرات زلمی خلیلزاد با طالبان پرهیز کردند، اما آقای اسپر گفت: «کلید ختم جنگ در افغانستان، توافق سیاسی است. ما هم‌اکنون در این مسیر قرار داریم و آرزومندیم که به نتیجه‌ای دست یابیم.»

آقای دنفورد گفت که نیروهای آمریکایی تا زمانی در افغانستان حضور خواهند داشت که به گفته وی نیروهای افغانستان قابلیت کامل مبارزه با تهدیدات دهشت‌افکنی را داشته باشند. او گفت: «نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان چه زمانی از این قابلیت برخوردار خواهند شد.»

در پاسخ به پرسشی که گویا حکومت افغانستان در مذاکرات آمریکا-طالبان در حاشیه قرار گرفته است، آقای دنفورد گفت: «هرگونه توافق صلح را با طالبان یکجا و در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان نهایی می‌کنیم.»

لوی‌درستیز عمومی نیروهای مسلح آمریکا در این کنفرانس خبری گفت که هدف اصلی مذاکرات آمریکا با طالبان این است که زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کند که سبب تامین صلح و ثبات سرتاسری در افغانستان شود.

قرار است آقای خلیلزاد پس از توافق با طالبان درباره پیش‌نویس موافقت‌نامه صلح با آن گروه به کابل رفته و جزئیات آن را با رهبران حکومت افغانستان شرح دهد و سپس تاریخی را برای امضای این توافق مشخص کند.

دکمه بازگشت به بالا