اخبار هیدرافغانستانگزارشولسوالی‌ها

جامعه مدنی دایکندی خواستار تجهیز نیروهای امینتی و آغاز عملیات پاکسازی در ولسوالی پاتو شد

شبکه جامعه مدنی ولایت دایکندی امروز با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با ابراز نگرانی از طولانی شدن جنگ در ولسوالی پاتوی این ولایت، از حکومت خواستار اعزام هرچه زودتر نیروهای کوماندو برای عملیات پاکسازی و سرکوب گروه طالبان شد.

سید محمدانور شهاب، رئیس شبکه جامعه مدنی دایکندی می‌گوید که ادامه جنگ و درگیری بیش از این برای شبکه جامعه و مردم این ولایت قابل تحمل نیست و حکومت هرچه زودتر برای سرکوب و پاکسازی ولسوالی پاتو از وجود طالبان اقدام کند.

شهاب افزود که اکمالات و تجهیزات به‌موقع در اختیار نیروهای دفاعی قرار نمی‌گیرد و هرچه زودتر باید این مشکل حل شود.

از چندین روز به این طرف، درگیری‌ها در ساحه قخور به هدف سقوط این ولسوالی شدت یافته است. از این رو رئیس شبکه جامعه مدنی می‌گوید که اگر اقدام عاجل صورت نگیرد ولسوالی پاتو به کام طالبان سقوط خواهد کرد.

به گفته شهاب، حکومت و رهبران سیاسی همواره دایکندی را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار داده‌اند.

او می‌گوید که اگر حکومت، دایکندی را به‌عنوان یک ولایت در نظر دارد، هرچه زودتر نیروهای دفاعی را تجهیز و مردم را از بدبختی نجات دهد. شهاب می‌گوید که رهبران سیاسی به همان اندازه که از مردم دایکندی مشروعیت گرفته‌اند باید اکنون دست این مردم را نیز بگیرند.

با این حال، سلطان‌‎علی جوادی، عضو شبکه جامعه مدنی می‌‎گوید که حکومت در قسمت مهار ناامنی تاکنون هیچ اقدامی نکرده است.

جوادی می‌گوید که باتوجه به افزایش ناامنی اگر حکومت مرکزی توجه نکند، حکومت مشروعیت خود را نزد مردم و جامعه جهانی از دست خواهد داد.

او همچنین خواستار شناسایی افراد نفوذی در میان طالبان شد و تاکید کرد که این افراد باید شناسایی و مجازات شوند.

 از طرف دیگر، او علاوه کرد اکنون درگیری گاه ناگاه و تهدید در ولسوالی‌های میرامور، خدیر، کجران، اشترلی و ناوه‎میش از طرف طالبان و افراد مسلح غیرمسئول وجود دارد.

جامعه مدنی با صدور قطعنامه‌ای، خواستار توجه دولت برای اکمال، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی دایکندی شدند.

در این قطعنامه، همچنین از ریاست امنیت ملی خواسته شده است تا درباره غیبت خیزش‌‏های مردمی که به گفته آنان سالیان متمادی در جبهه حضور نداشته، اما معاش دریافت کرده‌اند، وضاحت دهد.

با این حال، حیدرعلی دولت‌یار، عضو شبکه جامعه مدنی و باشنده ولسوالی پاتو می‌گوید که بر خانه‌های مردم هر شب و روز آتش جنگ شعله‌ور است. او می‌گوید که بار سنگین جنگ به شانه‌های مردم محل است.

از سوی دیگر، محمد دانش، معاون شبکه جامعه مدنی دایکندی خواهان برگشت اردوی ملی از ارزگان شده و تاکید می‌کند که این نیروها باید تجهیز و در خط مقدم نبرد حاضر شوند.

جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی با کمک نیروهای مردمی، با گروه طالبان از نزدیک به یک ماه تاکنون جریان دارد. تاکنون گروه طالبان ساحات سرتگاب، لوره شیو و بخش عمده بیری را تصرف کرده است.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی
دکمه بازگشت به بالا