اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتگزارشمحیط زیست

بیماری کُشنده «کانگو» بیش از ۳۰ تن را در افغانستان قربانی کرده است

مسئولان صحت عامه افغانستان تایید کرده‌اند که بیماری کانگو، جان بیش از ۳۰ تن را در ولایت‌های کابل و هرات گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقا؛ شاه ولی معروفی مسئول کنترل بخش امراض ساری در وزارت صحت عامه افغانستان روز (سه‌شنبه) به رسانه‌ها گفته است که در شش ماه اخیر، ۲۹۶ مورد افراد مبتلا به بیماری کانگو در ولایت‌های کابل و هرات ثبت شده که از این جمع ۳۲ تن آن‌ها جان باخته‌اند.

دکتر مموزی، سرطبیب بیمارستان انتانی در کابل گفته است که تنها ۲۵ فرد مبتلا به این بیماری در جریان ۳ روز عید به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

قربان یکی از افراد مبتلا به این بیماری است که ۳ روز قبل به بیمارستان انتانی کابل منتقل شده است. نزدیکان قربان به علت جمع آوری خون کمپاینی را راه‌اندازی کرده‌اند تا دوستان و خویشاوندان آنها برای بیمار خون اهدا کنند.

عبدالخالق دارای گروپ خون صفر مثبت (۰+) یکی از داووطلبانی است که می‌خواهد برای قربان خون اهدا کند. وی به گزارش‌گر خامه پرس گفت که آمده است تا در نجات یک زندگی سهمی داشته باشد.

پزشکان در بیمارستان انتانی کابل به مراجعان و پایوازان توصیه می‌کنند که کانگو یک مرض ساری و کشته است و آنها باید قبل از ورود به اتاق‌های بیماران، از دستکش و ماسک استفاده کنند.

بیشترین بیماران متبلا به کانگو افرادی هستند که در قصابی‌ها کار می‌کنند و یا با حیوانات از قبیل گاو،‌ بز و گوسفند تماس داشته‌اند.

بیماری کانگو و یا «تب کانگو» یک مرض ساری و کشنده است که کرویات سفید خون را از بین می‌برد و در نتیجه آن مقاومت بدن پایان می‌آید. به این بیماران باید خون اهدا شود که بعد از تصفیه، کرویات سفید آن‌را به بیمار تزریق می‌کنند.

این بیماری در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش یافته است. پزشکان و متخصصان علت افزایش آن‌ را بی‌پروایی و عدم رعایت اصول حفظ‌الصحه از سوی قصابان و کارکنان بخش مالداری عنوان می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا