اخبار هیدراسلایدانتخاباتبین‌المللیگزارش

انتخابات زودهنگام در قزاقستان همراه با اعتراضات مردمی برگزار شد

همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان، پولیس در شهر آلماتای آن کشور در حدود پنجصد تظاهرات‌کننده را بازداشت کرده است.

گمان می‌رود فردی را که نورسلطان نظربایوف، رئیس جمهور اقتدارگرای قزاقستان به عنوان جانشین خود برگزیده است به سادگی در این انتخابات برنده شود.

تظاهرات‌کنندگان خواستار تحریم انتخاباتی هستند که در آن قاسم جومارت توکایف، در مقابل شش نامزد دیگری که توسط حکومت منظور شده‌اند، رقابت می‌کند.

برخی قزاقستانی‌ها می‌گویند که حقوق اساسی آن‌ها پایمال شده‌است و در برابر پروسه‌ انتخاباتی که نتیجه آن از قبل معلوم بود، قرار گرفته‌اند.

یک مرد و یک زن از میان تظاهرات‌کنندگان، گفتند: «ما از دولت در روشنی احکام قانون اساسی خواستار حقوق اساسی خود هستیم که دولت برای تأمین آن مکلف است. ما آزادی بیان می‌خواهیم.»

وزارت داخله/ کشور قزاقستان گفت که مردم بدون مجوز قانونی اقدام به تظاهرات کرده‌اند.

مرات قاژیف، معاون این وزارت گفت که ۵۰۰ نفر از شهرهای آلماتی و نورسلطان بازداشت شده‌اند. او افزود: «حدود ۵۰۰ تن از شهرهای آلماتی و نورسلطان به علت تظاهرات بدون مجوز توسط پولیس بازداشت شده‌اند.»

توکایف ۶۶ ساله در ۱۹ ماه مارچ (۶حمل) پس از آن از سوی آقای نظربایوف به عنوان سرپرست ریاست جمهوری برگزیده شد که آقای نظربایوف پس از ۳۰ سال از کرسی رهبری آن کشور کنار رفت.

تظاهرات‌کنندگان خواستار انتخابات شفاف و عادلانه هستند. آنان حمایت خود را از گروه «گزینه قزاقستان دموکراتیک» ابراز داشتند، گروهی که فعالیت‌هایش توسط حکومت ممنوع اعلام شده است.

براساس گزارش ها، تدابیر شدید امنیتی در پایتخت قزاقستان اتخاذ شده است.

دیدبان حقوق بشر به تازگی گفته است که در قزاقستان آزادی های بیان، دین و گردهمایی بیش از حد محدود است.

دکمه بازگشت به بالا