اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش ۵۷ درصدی صادرات افغانستان در چهار سال گذشته

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ اجمل عبدالرحیم‌زی، معاون وزارت صنعت و تجارت دیروز پنج‌شنبه در نشست ملی توسعه، تولیدات و صادرات جلغوزه و پسته‌ افغانستان، گفت که این وزارت در تلاش است تا گراف صادرات افغانستان افزایش یابد و تا ختم سال روان، میزان مجموعی صادرات دست‌کم به یک میلیارد دالر برسد.

وزارت صنعت و تجارت با اشاره به افزایش میزان صادرات افزود که صادرات افغانستان در ۴سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته است.

همزمان مقام‌های اداره‌ امور ریاست جمهوری در این نشست می‌گویند که جنگل‌های جلغوزه که در ۹ ولایت افغانستان وجود دارد چهل‌وچهار هزار هکتار زمین را دربر می‌گیرد.

خان‌ولی بشرمل، معاون تخنیکی اداره امور ریاست جمهوری گفت: «جنگل‌های جلغوزه در ۹ ولایت افغانستان وجود دارد و ۴۴هزار هکتار زمین را دربر می‌گیرد.»

حشمت‌الله غفوری، معاون وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که سال گذشته از جنگل‌های جلغوزه بیش از ۲۳ هزار تُن محصول به دست آمده است از همین رو این وزارت در سال جاری ۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته کاشته کرده است.

در حال حاضر ۱۶ کشور جهان خواستار خریداری جلغوزه‌‌ از افغانستان هستند. افزون بر جلغوزه، پسته نیز از تولیدات اصلی  کشاورزی در افغانستان به شمار می‌رود. در حال حاضر پسته در شمال کشور در ۱۱ولایت و همچنین در هرات کشت می‌شود.

هم اکنون ۳۵۷۱هکتار جنگل‌زارهای پسته در این ولایت‌ها وجود دارد. سال گذشته بیش از ۲۵هزار تُن پسته از این جنگل‌زارها به دست آمده است.

دکمه بازگشت به بالا