اخبار هیدراسلایدافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

آیت‌الله «شیخ آصف محسنی» درگذشت

آیت‌‌الله العظمی «شیخ آصف محسنی» مرجع تقلید شیعیان افغانستان ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ آیت‌العظمی «شیخ آصف محسنی» از علمای بزرگ افغانستان و رئیس شورای علمای شیعه افغانستان ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

محمدآصف محسنی در ۵ ثور ۱۳۱۴ (می ۱۹۳۵) در شهر قندهار زاده شد. خانواده او از شیعیان ساکن در قندهار بودند. او تحصیلات ابتدایی را در قندهار شروع کرد و سپس در سال ۱۹۴۹ همراه با پدرش به پاکستان رفت و در شهر کویته پاکستان مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زبان اردو را آموخت و تحصیلات خود را ادامه داد.

او در سال ۱۳۳۰ خورشیدی کارمند اتاق تجارت قندهار شد؛ اما برای فراگیری علوم دینی، این شغل را رها کرد و به تحصیل پرداخت. سپس به ولسوالی جاغوری رفت و به مدت یک سال ادبیات و منطق را در آنجا فراگرفت.
وی پس از ۱۲ سال تحصیل در نجف به زادگاهش قندهار بازگشت و در یک مدرسهٔ مذهبی در شهر قندهار به تدریس علوم دینی پرداخت و سپس حسینیه بزرگ قندهار و مدرسه علمیه آن شهر را بنیان نهاد. وی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به حج رفت.
آیت‌الله محسنی پس از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت و تاکنون نیز در پایتخت افغانستان سکونت داشت. از مهم‌ترین اقدامات وی در کابل ساخت حوزه بزرگ علمیه خاتم‌النبیین، احداث دانشگاه خاتم‌النبیین، احداث شبکه تلویزیون تمدن، تأسیس شورای علمای شیعه افغانستان، تأسیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی افغانستان است.

آیت‌الله محسنی در فقه و اصول فقه، از شاگردان سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی است و آثاری در رجال، فقه و حدیث دارد. مهدی مهریزی، کتاب او با عنوان بحوث فی علم الرجال را یکی از تألیفات ماندگار در موضوع درایه ‌لحدیث دانسته است.

دکمه بازگشت به بالا