اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرجواناندانشگاهشهروندانصفحه اول روزنامه‌هافرهنگ و هنرگزارشمکتب

طالبان: تا اطلاع بعدی، دختران حق رفتن به دانشگاه ندارند!

پس از 16 ماه از ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم، اکنون تصمیم اخیر طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران دانشجو، موجب واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور شده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان دیروز سه‌شنبه، 29 قوس، تحصیل دختران دانشجو را به تعلیق درآورد. این وزارت در نامه‌ای رسمی به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داده است تا آموزش دختران دانشجو را به حالت تعلیق درآورند.

در واکنش به این اقدام گروه طالبان، آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد در خبرنامه‌ای به تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، گفته است که محرومیت زنان از آموزش نقض حقوق آنان است و این تصمیم بر آینده کشور تاثیر فاجعه‌باری خواهد داشت. وی از مقامات گروه طالبان خواسته است تا از این اقدام خود صرف‌نظر کنند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان که پس از واگذاری قدرت به طالبان همچنان در کابل بسر می‌برد از تصمیم گروه طالبان مبنی بر منع تحصیل دختران دانشجو ابراز نگرانی کرده است.

در توییتر وی آمده است: «حامد کرزی پیشرفت و خودکفایی کشور را وابسته به آموزش هر فرد (دختر و پسر) می‌داند. منع تعلیم نه‌تنها به پیشرفت و رفاه افغانستان لطمه وارد می‌کند، بل کشور عزیز ما را بیشتر با فقر و بیچارگی مواجه کرده و محتاج بیگانگان خواهد ساخت.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین که همچون آقای کرزی در کابل تحت‌کنترل طالبان بسر می‌برد نیز در واکنش به این تصمیم طالبان، گفته است: «تعلیم و تحصیل از حقوق اساسی تمام شهروندان بوده و محروم ساختن دختران از این حق مایهٔ تاسف است.»

از سویی هم، زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا برای افغانستان در واکنش به ممنوعیت دانشجویان دختر از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها گفته است که این تصمیم غیرقابل درک است.

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان نیز با انتقاد از این تصمیم طالبان، گفته است که زنان در هیچ کشور اسلامی از تحصیل محروم نیستند.

وزارت خارجه قطر، که نخستین دفتر سیاسی طالبان در خارج از افغانستان در این کشور فعالیت می‌کند نیز در واکنش به مسدود شدن دانشگاه‌ها بر روی دختران در افغانستان گفته است که این گونه تصمیم‌ها حقوق بشر، پیشرفت و اقتصاد افغانستان را متأثر خواهد کرد.

بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز به تعلیق درآوردن آموزش دانشجویان دختر توسط گروه طالبان را نیز محکوم کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا