اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارشمحیط زیست

گزارش سازمان هواشناسی در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل: وضعیت بحرانی است

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ کره زمین طی پنج سال اخیر یعنی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میلادی گرم‌ترین دوره خود را پشت سر گذاشته است. همچنین میزان سطح آب دریاها با شتاب قابل ملاحظه‌ای در حال بالا آمدن است؛ زیرا انتشار گاز دی‌اکسید کربن به اوج خود رسیده است.

درجه حرارت جهانی از سال ۱۸۵۰ به میزان ۱.۱ درجه سانتی گراد افزایش یافته که حدود ۰.۲ درجه آن تنها بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی رخ داده است.

این تغییرات که نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین است در سال‌‌های اخیر به بحرانی‌ترن حالت خود رسیده است. به عنوان مثال میزان کربن منتشر شده بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی نسبت به پنج سال پیش از آن ۲۰ درصد رشد داشته است.

یکی از نگران‌‌کننده‌ترین بخش‌های این گزارش مربوط به افزیش سطح آب دریاهاست. براساس آمارهای موجود نرخ بالا آمدن سطح آب دریاها از سال ۱۹۹۳ تاکنون ۳.۲ میلی‌متر در سال بوده است؛ اما این میزان در پنج سال گذشته به ۵ میلیمتر در سال افزایش یافته است.

افزایش سطح آب دریاها که در نتیجه آب شدن یخچال‌های طبیعی است یک تهدید جدی برای بسیاری از کشورهای جهان است و می‌تواند سبب آواره و جابجا شدن میلیون‌ها انسان در آینده نزدیک شود.

همچنین تغییرات اقلیمی سبب آتش گرفتن جنگل‌ها خواهد شد و پخش گازهای ناشی از سوختن جنگل‌ها نیز سبب بدتر شدن وضعیت کنونی گرمایش زمین خواهد شد.

این گزارش روز دوشنبه اول سنبله (۲۳ سپتامبر) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به رهبران جهان ارائه و مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از رهبران جهان خواسته است تا با برنامه‌های دقیق و جامع در رابطه با حل مسئله محیط زیست در نشست روز دوشنبه شرکت کنند.

تغییرات اقلیمی سبب انقراض گونه‌های حیوانی و گیاهی بسیاری شده و حیات انسان را نیز به خطر خواهد انداخت.

هرچند مسئله تغییرات اقلیمی و راه‌های مقابله با آن از چند دهه پیش مورد بحث و بررسی متخصصان امر قرار گرفته است؛ اما در سال‌های اخیر توجه عمومی به آن افزایش یافته و مردم عادی نیز در کنار متخصصان و سیاستمداران به دنبال راهی برای نجات کره زمین و برون رفت از این بحران هستند.

دکمه بازگشت به بالا