اخبار هیدرافغانستانسیاسیگزارش

گرامیداشت از پنجاهمین سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و استرالیا

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ جییف تود، سفیر استرالیا در افغانستان ضمن تبریک به رئیس جمهور و ملت افغانستان به علت صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، گفت که امروز ما پنجاهمین سالروز روابط دیپلماتیک خود را تجلیل می‌کنیم، اما روابط میان مردمان دو کشور به بیشتر از یک و نیم قرن گذشته برمی‌گردد.

وی گفت که استرالیا می‌خواهد در عرصه‌های معادن، زراعت، تجارت و صحت همکاری‌های نزدیک و بیشتر با افغانستان داشته باشد.

اندریو والاس یک‌ تن از اعضای پارلمان استرالیا که در رأس یک هیئت پارلمانی آن کشور به کابل آمده بود، در خصوص پیشینه تاریخی روابط افغانستان و استرالیا گفت که هفته گذشته نمایشگاه عکاسی در یکی از شهرهای استرالیا به مناسبت پنجاهمین سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و استرالیا برگزار شده بود.

وی با یادآوری از نیروهای آن کشور که در چوکات حمایت قاطع مصروف خدمت در افغانستان‌اند، گفت که استرالیا در ۱۸ سال گذشته ۱.۴ میلیارد دالر به افغانستان مساعدت کرده است و امیدواریم این کشور به صلح و ثبات دایمی دست یابد.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ضمن تبریکی پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک افغانستان و استرالیا، گفت که مساعدت‌های استرالیا به افغانستان در عرصه‌های بودجه، معارف، صحت، تکنولوژی و به‌ویژه سرمایه بشری گسترده بوده است.

رئیس جمهور گفت که سفر هیئت پارلمان استرالیا تحت ریاست اندریو والاس نمایانگر نزدیکی روابط میان دو کشور است.

وی همچنان از نیروهای استرالیا که در زیر چتر مأموریت حمایت قاطع در افغانستان مصروف خدمت‌اند و از خانواده‌های ۴۳ تن آنان که در مبارزه مشترک ما با تروریزم جان‌هایشان را از دست داده‌اند، قدردانی کرد.

دکمه بازگشت به بالا