اخبار هیدرافغانستانگزارش

کرونا و کمبود مرغ، تخم‌مرغ و مواد خوراکی در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از لغو منع واردات مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه بر اساس نیازمندی‌های کشور خبر داده است.

رستمی گفت: افغانستان برای چند ماه نیاز به ۲.۵ میلیون تخم‌مرغ دارد که باید از کشورهای همسایه وارد شود و بر همین اساس وزارت زراعت در نشستی با بازرگانان منع واردات را لغو کرد.

وی گفت: بازرگانان افغانستان می‌توانند با توجه به نیازمندی‌های کشور تخم‌مرغ، مرغ و جوجه یک روزه وارد کنند و محدودیتی در این راستا وجود ندارد.

رستمی گفت که حدود یک‌ونیم ماه پیش دولت افغانستان پس از گسترش ویروس کرونا واردات مرغ، تخم‌مرغ و جوجه را از کشورهای همسایه از جمله ایران متوقف کرد و تا دیروز این روند ادامه داشت.

وی افزود، واردات جوجه یک روزه از پاکستان مستثنی قرار داده شده بود و واردات آن از مرزهای جنوبی کشور ادامه داشت اما اکنون بازرگانان می‌توانند از هر کشور همسایه که مایل باشند مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه براساس نیازمندی‌های مردم وارد کنند.

روز گذشته برخی رسانه‌های افغانستان و ایران گزارش دادند که ۵۰۰ قطعه جوجه یک روزه از ایران به افغانستان صادر شده است و از آمادگی ولایت/ استان سیستان‌وبلوچستان ایران برای صادرات ۱۲۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در هر روز به افغانستان خبر داده بودند؛ اما تماس‌های خبرنگار ایرنا با سخنگویان ولایت‌های هرات و نیمروز خلاف این گزارش‌ها را ثابت کرد.

جیلانی فرهاد در گفتگوی تلفنی به ایرنا گفت که این تصمیم وزارت زراعت با بازرگانان به ولایت‌ هرات ابلاغ نشده و تاکنون مرز اسلام‌قلعه به روی ورود مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه مسدود است.

سیف‌الله غریب‌یار، مشاور مطبوعاتی والی نیمروز نیز در تماس جداگانه‌ای به ایرنا گفت که واردات جوجه از مرز این ولایت نیز صورت نگرفته و تصمیم حکومت تاکنون با این ولایت مطرح نشده است.

افغانستان از یک ماه پیش تاکنون شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی از جمله روغن، آرد، شکر، چای، تخم‌مرغ و دیگر مواد غذایی بود که به علت مشکلات در واردات به وجود آمده است؛ هرچند دولت افغانستان با حمایت اتاق تجارت و بازرگانی تلاش کرد قیمت‌ها را در بازار کنترل کند اما موفق به این کار نشد و کمبود اقلام ذکرشده باعث افزایش قیمت‌ها شد.

امروز فروشگاه‌های کابل هر تخم‌مرغ را به قیمت ۱۰ افغانی به فروش می‌رسانند، در حالی که پیش از گسترش ویروس کرونا، هر تخم‌مرغ ۵ افغانی بود.

قیمت آرد، چای، روغن و دیگر مواد خوراکی در بازارهای افغانستان نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا