اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرکودکانگزارش

پارلمان اروپا خواستار تحقیق مستقل در مورد ادعای آزار و اذیت جنسی دانش‌آموزان پسر در لوگر شد

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ پارلمان اروپا روز گذشته با تصویب یک قطعنامه دراین‌باره از لوی سارنوالی افغانستان خواست که یک تحقیق مستقل و بی‌طرفانه را درباره اتهام‌های سوء‌استفاده جنسی و آزار و اذیت دانش‌آموزان پسر در لوگر انجام دهد.

در بخشی از قطعنامه‌ای این پارلمان آمده است: «ما از اطلاع در مورد سوء‌استفاده جنسی از پسران مکتب‌ها در لوگر و همچنین از تلاش برای خاموش کردن مدافعان حقوق بشر که توجه ما را به این مسئله جلب کرد، شدیداً متأثر شده‌ایم. پیام ما مشخص است، بچه‌بازی و بهره‌گیری جنسی از پسران توسط مردان در افغانستان باید ریشه‌کن شود.»

این قطعنامه می‌گوید که بر بنیاد گزارش یوناما، ۱۳۶ کودک پسر در دست‌کم ۶ مکتب ولایت لوگر مورد سوء‌استفاده جنسی از جانب «یک حلقه‌ لواط‌ کار» قرار گرفته‌اند. همچنین از میان بیش از صد ویدیویی که آنلاین منتشر شده است، اجساد حداقل هفت پسر که در این ویدیوها ظاهر شده بودند، به دست آمده و پنج تن دیگرشان از سوی خانواده‌های‌شان کشته شده‌اند.

بر بنیاد این قطعنامه، پسرانی که مورد سوءاستفاده‌ای جنسی قرار می‌گیرند، معمولاً کودکان میان ۱۰ تا ۱۸ سال متعلق به خانواده‌های فقیرند که از جانب افراد صاحب نفوذ محلی به شمول «سیاستمداران» و «افسران ارتش» خریده و یا اختطاف می‌شوند.

وزارت دفاع افغانستان تا حال دراین‌باره چیزی نگفته است.

بر اساس قطعنامه‌ پارلمان اروپایی، نبود دسترسی به عدالت، نفوذ سوء‌استفاده‌کنندگان و سیستم ارزشی که «آبروی خانواده» را نسبت به منافع کودک ترجیح می‌دهد، سبب شده تا کودکان قربانی نه‌تنها به عدالت دست نیابند، بلکه با خشونت‌های بیش‌تر روبرو شوند.

پارلمان اروپا از حکومت افغانستان خواسته است که تحقیقات لازم در مورد لوگر نیز انجام دهد و افرادی را که در سوء‌استفاده از کودکان دست دارند، مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

اواخر ماه عقرب شبکه‌ای جامعه مدنی لوگر با نشر یک گزارش ادعا کرد که در شش ماه اخیر حدود پنجصد دانش‌آموز پسر در این ولایت از جانب آموزگاران‌شان مورد «بهره‌گیری جنسی» قرار گرفته‌اند.

به دنبال انتشار این گزارش، امنیت ملی افغانستان با انتشار یک خبرنامه گفت که آقای محمودی این گزارش را «بدون مدارک، به صورت غیرحرفه‌ای و برای ایجاد ماجرا و طرح درخواست پناهندگی» تهیه کرده بوده است.

محمودی چندین روز نزد امنیت ملی بود و به دنبال درخواست سازمان عفو بین‌الملل و سفیر امریکا در کابل برای رهایی محمودی و همکارش، آن‌ها به کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تحویل داده شدند. سفیر امریکا در واکنش به انتشار اظهارات آقای محمودی از جانب امنیت ملی، این برخورد امنیت ملی را به «روش‌های اتحاد جماهیر شوروی» تشبیه کرد.

در همین حال لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها در پیوند به ادعای سوء‌استفاده جنسی از دانش‌آموزان پسر در لوگر آغاز شده است.

جمشید رسولی سخنگوی این نهاد روز جمعه به رادیو آزادی گفت، بررسی‌ها بی‌طرفانه و مستقلانه صورت خواهند گرفت.

او گفت: «ما برای مردم افغانستان و همکاران داخلی و بین‌المللی خود اطمینان می‌دهیم که لوی سارنوالی افغانستان خود را مکلف و مسئول برای بررسی جدی، منصفانه، عادلانه و مستقلانه این قضیه می‌داند، این‌گونه موارد در فرهنگ اسلامی و افغانی هیچ جایگاه ندارد.»

هرچند پیش‌ازاین موسی محمودی در یک نوار تصویری که امنیت ملی افغانستان آن را منتشر کرده، تحقیق درباره سوء‌استفاده جنسی از دانش‌آموزان پسر در لوگر را «نادرست» خوانده و بابت آن عذرخواهی کرده بود؛ اما عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید، تحقیق از آقای محمودی «یک اتفاق غیرمترقبه بوده است.»

رفیعی گفت که جان موسی محمودی و همکارانش در حال حاضر در خطر است: «ما تا به حال هیچ‌گاه احساس نکردیم که آزادی بیان به این پیمانه به خطر افتاده که وقتی کسی می‌خواهد حقایقی را درباره مصائب اجتماعی افغانستان افشا کند به این پیمانه زیر فشار و تهدید قرار می‌گیرد، جان آقای محمودی و همکاران‌شان جداً در خطر است.»

اما یک منبع در ریاست امنیت ملی که نمی‌خواهد در گزارش از او نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، موسی محمودی پس از انتشار گزارش ادعای سوء‌استفاده جنسی از دانش‌آموزان پسر در ولایت لوگر زیر تهدید قرار داشت و امنیت ملی به خاطر مصونیت جانش، او را به یک مکان امن انتقال داد.»

به گفته این منبع در امنیت ملی، موسی محمودی پیش‌ازاین توسط امنیت ملی به کمیسیون مستقل حقوق بشر تحویل داده شده و در حال حاضر در جای امن زندگی می‌کند.

اما عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید که درباره‌ محل بودوباش موسی محمودی معلوماتی در دست ندارد و به گفته او، حکومت برای تأمین امنیت آقای محمودی هیچ کاری نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا