اخبار هیدرافغانستانبهداشتگزارش

عدم تطبیق برنامه واکسین پولیو در مناطق ناامن افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که از اپریل سال جاری میلادی تطبیق واکسین پولیو توسط مخالفان مسلح ممنوع اعلام شده است. بعد از ثبت ۹ واقعه مثبت پولیو در مناطق ناامن افغانستان، اکنون وزارت صحت عامه می‌گوید که اگر مخالفان مسلح به تطبیق واکسین پولیو اجازه ندهند ممکن تعداد واقعات آن افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از آریانا نیوز، دکتر هدایت‌الله استانکزی، مسئول برنامه کمپاین محو پولیو وزارت صحت عامه روز شنبه اول سرطان گفت، از ماه اپریل سال جاری میلادی تطبیق واکسین پولیو توسط مخالفان مسلح ممنوع اعلام شده است.

آقای استانکزی می‌گوید، این وزارت از طریق مراجع مختلف جهانی، متنفذین محل و علمای دینی تلاش می‌کند تا این مشکل را برطرف کند. به گفته وی توقف فعالیت صلیب سرخ و سازمان صحی جهان در افغانستان توسط مخالفان مسلح دولت، کمپاین تطبیق واکسین پولیو را به صورت غیرمستقیم متأثر کرده است.

داکتر استانکزی می‌گوید که برنامه کمپاین واکسین پولیو توسط وزارت صحت عامه راه‌اندازی می‌شود و سازمان صحی جهان تنها حمایت مالی و تخنیکی آن را بر دوش دارد.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، از آغاز سال جاری میلادی سه واقعه مثبت پولیو در ولایت ارزگان، دو واقعه مثبت در کندهار، سه واقعه مثبت در ولایت هلمند و یک واقعه مثبت پولیو در ولایت کنر ثبت شده‌ است.

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که پولیو یک بیماری ویروسی و ساری بوده است و در هر سن و سال افراد به آن مصاب می‌شوند؛ اما بیشتر کودکان زیر سن ۵ سال در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

به گفته دکتر استانکزی، وزارت صحت عامه در جریان یک سال سه کمپاین سرتاسری تطبیق واکسین پولیو و شش کمپاین فرعی را در کشور راه‌اندازی می‌کند.

از سویی هم شماری از بزرگان قومی ولایت ارزگان می‌گویند، آنان تلاش می‌کنند تا از طریق گفتگو با مخالفان مسلح مشکل تطبیق واکسین پولیو را حل کنند.

با این همه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با فرستادن پیامی می‌گوید تا زمانی ‌که مشکل‌شان با سازمان صحی جهان حل نشود ممانعت‌شان در برابر تطبیق واکسین پولیو پابرجا خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا