افغانستانبین‌المللیتحلیلسیاسیگفتگو

ظریف: ایران در مذاکراتی که دولت افغانستان حضور ندارد، شرکت نمی‌کند

وزیر خارجه ایران گفت:‌اصول ما اجازه نمی‌دهد که در مذاکراتی در مورد افغانستان شرکت کنیم که دولت حضور ندارد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در  انجمن آسیایی در نیویورک گفت: در منطقه ما پیشنهاد گفتگوی امنیتی داده‌ایم. ما آماده انعقاد پیمان‌های عدم تجاوز با همه کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستیم.

ظریف با بیان اینکه به هیچ کشوری چشم‌داشتی نداریم، اضافه کرد: به اندازه کافی از منابع کشورمان و مرزهای موجود راضی هستیم و آمادگی داریم با هر کشوری که آمادگی لازم را دارد پیمان عدم تجاوز امضا کنیم.

وی ادامه داد: ما روابط بسیار خوبی با ترکیه، آذربایجان، پاکستان، روسیه و عراق داریم و وضعیت رابطه با افغانستان بسیار خوب است، سیاست‌های آمریکا در این کشور غلط است و کنار گذاشتن همه گروه‌ها و گفتگو فقط با طالبان سیاست غلطی است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد:  من اولین کسی هستم که می‌گویم صلح و ثبات در افغانستان بدون طالبان ممکن نیست، اما نمی شود با کنار گذاشتن همه فقط با طالبان صحبت کرد.

این دپلمات برجسته ایرانی یادآور شد: اصول ما اجازه نمی‌دهد که در مذاکرات‌ در مورد افغانستان شرکت کنیم که دولت حضور ندارد.

وی در خاتمه گفت:‌ رابطه ما با دولت پیشین آمریکا بهتر بود، اما وقتی بقیه کشورهای منطقه حضور نداشتند، حاضر نبودیم در مورد منطقه صحبت کنیم. این ما نیستیم که در مورد منطقه تصمیم می‌گیریم، منطقه است که باید در مورد منطقه تصمیم‌گیری کند.

به گزارش فارس، این سخنان در حالی مطرح می شود که طالبان و آمریکا تاکنون ۵ بار با یکدیگر گفتگو کرده و اعلام کردند که به توافقی برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان دست یافتند.

از طرف دیگر طالبان حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نبوده و اعلام کرده است که دولت وحدت ملی دست نشانده آمریکا بوده و تنها با مردم افغانستان حاضر به مذاکره است.

دکمه بازگشت به بالا