اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

طالبان: در دور هفتم مذاکرات صلح در قطر اجندای دور قبلی تعقیب می‌شود

طالبان می‌گویند که در دور هفتم مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و این گروه در قطر اجندای دور قبلی تعقیب می‌شود.

هرچند دور هفتم مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان در دوحه مشخص نشده است؛ اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که در این دور نیز روی دو موضوع بحث می‌شود.

به گزارش شانا نیوز به نقل از رادیو آزادی، روز شنبه شاهین به رادیو آزادی گفت که در این دور بار دیگر روی خروج نیرو های خارجی از افغانستان و این که خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد، گفتگو صورت می‌گیرد.

از سویی هم سید اکبر اغا، رئیس شورای نجات افغانستان می‌گوید تا زمانی‌که این دو مورد نهایی نشود، طالبان درباره سایر موارد بحث نخواهند کرد: «در این هیچ شکی نیست که بدون این دو موضوع روی سایر موارد چه مذاکرات بین‌الافغانی، آتش‌بس، آزادی بندیان و چگونگی گفتگو با حکومت است، به نظرم طالبان بحث نخواهند کرد، آنان می‌گویند که دو بحث مطرح شده کلید برای سایر موارد است.»

وی امیدوار است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و طالبان در این دور مذاکرات درباره این دو مورد به توافق دست یابند.

این در حالیست که هیئت امریکایی به رهبری خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان تا حال شش دور مذاکرات صلح را در دوحه قطر انجام داده اند.

در این مذاکرات درباره چهار مورد یعنی خروج نیرو های خارجی از افغانستان، استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشور دیگر، مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس صحبت شده است.

زلمی خلیل‌زاد صبح روز شنبه در صحفه تویترش نوشت که صلح جلو انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نخواهد گرفت و در کنار تلاش‌های صلح، باید تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات نیز ادامه یابد.

اما شماری از سیاستمداران افغانستان که در مسکو با نماینده‌های طالبان دیدار داشتند انتقاد می‌کنند که اگر گفتگوها میان دو طرف طولانی شود، فرصت به دست‌آمده صلح از دست خواهد رفت.

انورالحق احدی، یکی از سیاست‌مداران افغانستان و رهبر جبهه ملی نوین افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت: «اگر این گفتگوها به زودی به نتیجه نرسد و ما به انتخابات نزدیک شویم و یا انتخابات انجام شود چانس پیروزی این گفتگوها از بین می‌رود و اگر در دور بعدی گفتگو صورت گیرد که در آن زمان حکومت در چوکات و افراد جدید باشد به همین اساس هر قدر که این گفتگوها طولانی شود و به نتیجه نرسد چانس دست یافتن به صلح از بین می‌رود.»

آقای احدی همچنین گفت که باید هیئت امریکایی و طالبان بدون از دست دادن موقع تمامی موارد را نهایی کنند تا زمینه مذاکرات بین‌الافغانی پیش از انتخابات برگزار شود.

دکمه بازگشت به بالا