اخبار هیدراسلایدافغانستان

طالبان: در افغانستان خلای قانون نداریم، قرآن و حدیث قانون اساسی ما است

وزیر عدلیه طالبان با رد انتقادها از نبود قانون اساسی در افغانستان، گفت: «کتاب الله (قرآن)، حدیث رسول‌الله و فقه حنفی در مسایل اجتهاد، قانون اساسی ما است.

فرزند گلبدین حکمتیار حرف‌های وزیر طالبان درباره قانون اساسی را متناقض خواند.

عبدالحکیم شرعی با رد انتقاد از خلاء قوانین در حاکمیت طالبان گفت که پس از حاکمیت این گروه فرامین رهبر طالبان و قوانین مختلف در پنج جریده رسمی منتشر شده‌اند.

این اظهارات او اعتراض حبیب‌الرحمان حکمتیار، یکی از منتقدان جدید طالبان را برانگیخت که در هفته‌های اخیر به طور پیوسته اظهارات مقام‌ها و سخنگوی طالبان به تندی رد کرده است. وی پس از اخراج پدرش از اقامتگاهش توسط وزیر عدلیه طالبان، در روزهای اخیر وارد مناقشه مجازی با مقام‌های این گروه شده است.

حبیب‌الله حکمتیار دیروز یک‌شنبه با اشاره به اینکه طالبان قانون اساسی ندارند اظهارات عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان را متناقض دانست.

پسر حکمتیار گفت که وزیر عدلیه طالبان یک بار از اجرای قانون اساسی دوره محمدظاهر شاه یاد کرده بود و بار دیگر اظهار داشت که کار برای تدوین قانون اساسی جدید جریان دارد. فرزند گلبدین حکمتیار می‌گوید که اظهارات عبدالحکیم شرعی درباره قرآن و حدیث به معنای نفی قانون اساسی در حاکمیت طالبان است.

وی همچنین با انتقاد از رفتار طالبان گفته است که این رفتارها مسخره کردن اسلام است و جوانان را به سوی «سکولاریسم» می‌کشاند.

حکمتیار برای به چالش کشیدن سخنان آقای شرعی پرسیده است که اگر قرآن قانون اساسی طالبان است، پس باید توضیح دهد «در کجا نوشته شده که وزیر، سه معاون داشته باشد، پایتخت کابل باشد و شما وزیر؟»

وزیر عدلیه طالبان در اوایل واگذاری قدرت به این گروه در میزان ۱۴۰۰ گفته بود که این گروه قانون اساسی دوره محمدظاهر شاه را به استثنای موادی که خلاف شریعت است، به‌گونه موقت اجرا خواهد کرد.

پس از آن در اسد سال گذشته معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان خبر داد که بر اساس دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، کار روی تدوین قانون اساسی جدید جریان دارد. با این‌حال، با گذشت بیش از دوونیم سال از واگذاری قدرت به طالبان تاکنون قانون اساسی مورد نظر این گروه تدوین نشده است.

دکمه بازگشت به بالا