گزارش

خلیل‌زاد در عقب درهای بسته درباره طالبان به سناتوران آمریکایی چه گفته است؟

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

رادیو آزادی:
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده از پیشرفت در مذاکرات میان هیئت امریکایی و گروه طالبان خبر داده‌است.

جیم ریچ از این پیشرفت پس از آن سخن زد که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان دیروز در عقب درهای بسته در مورد تلاش هایش در پیوند به مذاکره با طالبان به کمیته روابط خارجی سنای امریکا معلومات ارائه کرد.

جیم ریچ سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد در مذاکرات با گروه طالبان “پیشرفت” داشته است.

اما به گفته او:

“مسئله همواره اینست که تا چه حد پیشرفت به وجود آمده و آیا می‌تواند به هدف نهایی برسد یا خیر.”

آقای ریچ این‌را پس از آن گفت که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان دیروز در مورد تلاش های خود به کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در عقب درهای بسته معلومات داد.

ارشیف، جیم ریچ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده 07Dec2011
ارشیف، جیم ریچ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده ۰۷Dec2011

خبرگزاری اسوشتتد پرس همچنان به نقل از باب میندز سناتور دموکرات گزارش داده که گفته است، مردم امریکا خواهان برگشت سربازان امریکایی از افغانستان اند اما به گفته او چگونگی رسیدن به این هدف نهایت مهم است.

میندزهمچنان گفته که “اختلاف عمیق میان دیدگاه‌های جامعه استخباراتی در مورد چشم انداز صلح و خوش بینی زلمی خلیل‌زاد وجود دارد.”

از سوی دیگر تاد یانگ سناتور جمهوریخواه از ایالت اندیانای امریکا خواهان شفافیت بیشتر از جانب قصر سفید در مورد مذاکرات با گروه طالبان شده است.

آقای خلیل‌زاد از زمان گزینش ‌اش به صفت نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تا کنون شش بار با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده است، اما این نخستین بار است که در مورد این تماس‌ها به قانون‌گذاران امریکایی گزارش داده‌است.

پس از خاتمه ششمین دور مذاکرات در قطر که ماه پیش به پایان رسید، دو طرف گفتند که پیشرفت مداوم اما آهسته داشته اند.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین از این‌که از خاک افغانستان برای انجام حملات بر ضد امریکا استفاده نشود، آغاز مذاکرات بین الافغانی و تامین آتش بس از مسایل مورد بحث در گفتگوهای آقای خلیل‌زاد با طالبان بوده است.

نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان تاکید کرده که تا روی تمام این گزینه ها توافق صورت نگیرد، روی هیچ مسئله‌ای توافق نمی‌شود.

جنگ هژده ساله امریکا در افغانستان تا کنون جان بیش از ۲۳۰۰ امریکایی را گرفته و صدها میلیارد دالر هزینه بجا مانده‌است.

چهارده هزار نیروی امریکایی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و مقام های ارشد استخبارانی همواره هشدار داده اند که وضعیت در افغانستان همچنان شکننده است و می‌تواند یکبار دیگر به یک پناهگاه تروریستی مبُدل شود.

دکمه بازگشت به بالا