اخبار هیدرافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

برگزاری محفل یادبود از ۱۶ هنرمند ازدست‌رفته تئاتر و سینمای کشور در بلخ

مراسم گرامیداشت از ۱۶ هنرمند ازدست‌رفته تئاتر و سینمای کشور که در سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۸ درگذشته‌اند امروز توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ در تالار فرهنگی دقیقی بلخی شهر مزارشریف برگزار شد.

تئاتر و سینما بیش از ۵۰ سال در افغانستان پیشینه دارند؛ اما با گذشت سال‌ها این هنر در کشور رشد چندانی نداشته است، مخصوصاً در زمان حاکمیت طالبان تلویزیون و موسیقی کاملاً ممنوع اعلام شده بود.

به باور شماری از سینماگران کشور، نبود بودجه در این بخش و عدم حمایت دولت از عمده‌ترین عوامل رکود این هنرها به شمار می‌رود.

با این حال مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گویند که سینماگران اخیراً با بخش‌های خصوصی کار می‌کنند؛‌ بنابراین دولت به آنان همانند گذشته بودجه اختصاص نمی‌دهد.

براساس گفته‌های رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ، با وجود مشکلات فراروی هنر سینما و تئاتر، در سال جاری ۳ فیلم توسط سینماگران بلخ ساخته و وارد بازار سینمای کشور شده است.

 گفتنی است که ضعف سینمای کشور در تولیدات سینمایی باعث شده است که توجه مخاطبان سینما به فیلم‌ها و سریال‌های کشورهای دیگر جلب شود؛ فیلم‌هایی که به باور کارشناسان فرهنگی در تضاد با فرهنگ و زندگی مردم افغانستان است.

  • محمدفردین طاهرنوروزی، خبرگزاری شانا، بلخ
دکمه بازگشت به بالا