اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

ادامه کمک‌های ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان پس از ۲۰۲۰

متحدین ناتو و شرکای این پیمان نظامی، از تعهد خود برای ادامه کمک‌های مالی به نیروهای امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۲۰ میلادی، اطمینان دادند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، در دیداری که سه‌شنبه چهارم جون در مقر ناتو در شهر بروکسل با شرکت نمایندگان کشورهای تمویل‌کنندهه نیروهای افغانستان برگزار شد، همه متحدان و شرکای ناتو تأیید کردند که همکاری دوامدار مالی با این نیروها را ادامه خواهند داد و داشتن نیروی امنیتی پرقدرت، افغانستان را به‌ سوی صلح می‌کشاند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در این نشست گفت، در اجلاس شیکاگو در سال ۲۰۱۲ تعهد شده بود که حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ادامه می‌یابد.

به ‌گفته ستولتنبرگ در اجلاس وارسا در سال ۲۰۱۶ هم تمامی کشورها به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ متعهد شدند و پارسال در اجلاس بروکسل، تمامی تمویل‌کنندگان برای تمدید حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۴ توافق کردند.

منشی عمومی ناتو افزود، صندوق تمویل نیروهای افغانستان نقش مهمی برای ارتباط جامعه بین‌المللی با پروژه‌های جهانی دارد تا ظرفیت و توانایی نیروها بالا برده شود و با آن‌ها در میدان مبارزه کمک کند.

ینس ستولتنبرگ افزود، نشست روز سه‌شنبه نشان‌دهنده تعهد قوی و دوامدار مالی با نیروهای افغانستانا است تا در نتیجه، فرصت‌ها برای راه‌حل بحران افغانستان از طریق گفتگوها تقویت شود و این کشور به صلحی برسد که خواست تمامی شهروندانش است.

در نشست روز سه‌شنبه در بروکسل، محمدهمایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه افغانستان، عبدالحی رئوف، معاون وزارت دفاع، سفیر کانادا در کابل، دستیار معاون وزارت دفاع آمریکا برای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه که به نمایندگی از مسئول صندوق حمایت از نیروهای افغانستان حضور داشت، با شماری دیگر از مقام‌های ناتو و سازمان ملل متحد حضور داشتند.

منشی عمومی ناتو در جریان این اجلاس گفت که تا پانزدهم ماه می امسال، کشورهای تمویل‌کننده ۲، ۸ میلیارد دالر با صندوق حمایت مالی از نیروهای افغانستان کمک کرده‌اند.

به‌گفته او، صندوق حمایت از اردوی ملی افغانستان درباره کمک‌های گسترده‌تر جامعه بین‌المللی باز خواهد ماند.

نیروهای امنیتی افغانستان در نبود کمک‌های بین‌المللی چه خواهند کرد؟

ولی‌ آریا، آگاه امور سیاسی افغانستان است که در حال حاضر در لندن بسر می‌برد به رادیو آزادی گفته است که بدون تمویل جهانی ادامه کار نیروها ناممکن به نظر می‌رسد.

آقای آریا می‌افزاید: «وابستگی خیلی خاصی افغانستان به این کمک‌ها دارد. بدون این کمک‌ها، امکان تداوم مشکل است. اگر تصور کنیم که کمک‌های کشورهای عضو ناتو قطع شود، شاید دوام بیش‌تر از چندماههٔ نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هم قابل‌تصور نباشد.»

ناتو و شرکایش از راه سه صندوق حمایتی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در بخش‌های گوناگون با سه بخش کمک می‌کنند.

  • تمویل و تقویت اردوی ملی
  • پرداخت معاش پولیس و کارمندانی که برای بلند بردن ظرفیت با وزارت داخله افغانستان کار می‌کنند.
  • تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان و ساختن زیربناها، ترمیم، بازسازی و نوسازی تأسیساتی که همین نیروها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش تازهٔ سیگار شمار نیروهای امنیتی و دفاعی بدون کارمندان ملکی بیش از ۳۰۰ هزار است که بخش بزرگ آن‌ها مشغول نبرد با طالبان، داعش و حدود ۲۰ گروه هراس‌افکن دیگرند.

هزینه تمامی نیروهای افغانستان سالانه حدود پنج میلیارد دالر تخمین می‌شود که بخش بزرگ آن را ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو می‌پردازند.

دکمه بازگشت به بالا