اجتماعیاخبار هیدرافغانستانزنان

هشت مارچ و نگرانی از افزایش خشونت‌ها علیه زنان در کشور

ریاست امور زنان ولایت بلخ طی مراسمی از روز جهانی زنان در این ولایت گرامی‌داشت کرده و از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان سخن میزند.

هشت مارچ مصادف است به روز جهانی زنان در جهان که از این روز در افغانستان‌ نیز با برگزاری برنامه‌های مختلف گرامی‌داشت صورت می‌گیرد. ریاست امور زنان ولایت بلخ امروز (دوشنبه، ۱۸ حوت) در نشستی به این مناسبت از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان سخن زده گفته است که آمار خشونت‌ها در برابر زن‌ها نسبت به سال گذشته دو فیصد بلند رفته‌است.

به گفته‌ای شهلا حدید، رئیس امور زنان بلخ در سال جاری ۳۷۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت و راجستر این اداره شده که این ریاست توانسته ۱۶۹ مورد آن را مورد بررسی و قضایایی آن‌ها را محول ارگان‌های عدلی و قضایی نماید.

بر اساس گفته‌ای ریاست امور زنان بلخ عامل افزایش خشونت‌ها در سال جاری شیوع ویروس کرونا، ضعف اقتصادی خانواده‌ها و هم‌چنان عدم آگهی مردم از حقوق زنان گفته شده است.

در همین حال، کرستینا عزیزی، هماهنگ کننده برنامه‌های اجماع ملی زنان جوان در بلخ نیز در بازدید از زنان روی جاده به مناسبت هشت مارچ، از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان ابراز نگرانی کرده و از دولت افغانستان خواستار توجه بیشتر بر این قشر جامعه است.

عزیزی هم‌چنان تصریح می‌کند که عوامل دیگر خشونت‌ها علیه زنان در کشور فقر و بیچاره‌‌گی و نبود زمینه‌های کاری است که گراف خشونت‌ها را در میان خانواده‌ها بلند برده است.

در این میان، اما زنانی هم هستند که از هشت مارچ که روز زن‌ها در جهان مسمی شده است هیچ‌گونه آگهی ندارند و یگانه خواست‌ آن‌ها رسیدن به یک جامعه عاری از خشونت و صلح و امنیت دائمی در افغانستان‌ می‌باشد.

این در حالی است که پیش از این جمیله آریا مل، آمر جندر مقام ولایت بلخ گفته که بر اساس پالیسی افزایش مشارکت زنان حد اقل ۳۰ فیصد از کارمندان ادارات دولتی را زنان تشکلیل بدهند که در حال حاضر این پالیسی در ولایت بلخ تطبیق نشده و طبق یافته‌های آنان هم اکنون ۸۱ درصد از ادارات دولتی بلخ توسط مردها و ۱۹ فیصد دیگر از سوی زنان اداره می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا