اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتکودکانگزارش

هشتمین واقعه مثبت پولیو در ارزگان ثبت شد

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ ریاست صحت ارزگان روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ سنبله) در اعلامیه‌ای گفته است که کودک مبتلا به پولیو، ۱۴ ماهه است و هیچ‌گاه واکسن ضد پولیو را نگرفته است. خانواده این کودک در ساحه ناقل‌آباد شهر ترینکوت زندگی می‌کند؛ محلی که تحت کنترل طالبان است.

عبدالشکور نصرت، رئیس معافیت کتلوی حوزه جنوب می‌گوید که ارزگان دارای بیشترین آمار واقعات پولیو در افغانستان است.

او گفت: «اگر واکسن پولیو خانه به خانه بر کودکان تطبیق نشود ممکن این آمار افزایش یابد. در سطح ولایتی تلاش جریان دارد که اجازه تطبیق واکسن خانه به خانه را بگیریم و واکسن را به آن کودکانی برسانیم که با تهدید پولیو مواجه هستند.»

مرجان راسخ، مسئول رسانه‌های مرکز هماهنگی پولیو در وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که آنان نیز در این بخش شدیداً نگران هستند.

به گفته وی، تیم‌های صحی هنوز هم نتوانسته‌اند واکسن پولیو را در ساحات خارج از کنترل دولت تطبیق کنند.

آقای راسخ افزود: تاکنون در این بخش تلاش‌ها نتیجه نداده است، نگرانی ما در قبال کودکانی است که به صورت مسلسل از تطبیق واکسن بازمانده‌اند. از سویی هم واقعات جدید ثبت می‌شود که آمار آن هر روز بیشتر می‌شود.»

از مدت زیادی به این طرف، به علت مخالفت‌های طالبان در حوزه جنوب، بیش از یک میلیون کودک از گرفتن واکسن پولیو محروم مانده‌اند.

در این بخش مقام‌های صحی در محل به کمک بزرگان قومی تلاش می‌کنند مشکلات را حل کنند؛ اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه زیادی نداشته است.

از آغاز سال روان میلادی تاکنون، آمار کودکان مبتلا به پولیو در افغانستان به ۱۶ نفر رسیده که هشت واقعه آن در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، دو واقعه در قندهار و یک واقعه هم در کنر ثبت شده است.

دکمه بازگشت به بالا