اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

نیکولاس کی: خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان نابخشودنی است

نیکولاس کی، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان، با تأکید بر پایان خشونت‌ها در افغانستان، آن را در برابر غیرنظامیان نابخشودنی می‌داند.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز، نیکولاس کی، می‌افزاید که افزایش خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان در افغانستان این موضوع را بیان می‌کند که جنگ در این کشور به‌گونه جدی به یک راه‌حل صلح‌آمیز نیاز دارد.

نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان، با اشاره به حمله روز گذشته در کابل که منجر به جان باختن ۲۰ تن به شمول شانزده غیرنظامی شد و نیز زخمی شدن ۵۰ تن شد، تأکید کرد که این خشونت‌ها قابل توجیه نیست.

آقای کی افزود: «اگر این حمله [روزگذشته بر دفتر روند سبز در کابل] کار طالبان بوده باشد، نشان می‌دهد که آنان ارادۀ مردم را که صلح می‌خواهند نمی‌پذیرند. مردم افغانستان صلح می‌خواهند. طالبان باید به خشونت‌ها پایان بدهند و به ارادۀ مردم حرمت بگذارد. روند صلح ادامه دارد و ما از تلاش‌های حکومت افغاستان و سفیر خلیل‌زاد کاملأ حمایت می‌کنیم و افغانستانی‌ها را فرا می‌خوانیم که با یک تیم نیرومند و متحد برای مذاکرات میان افغانستانی‌ها آماده باشند تا با طالبان بنشینند و مشکلات را در میز گفت وگو حل کنند.»

چهار مهاجم انتحاری، روز گذشته بر دفتر روند سبز که مربوط امرالله صالح، معاون نخست تیم انتخاباتی دولت‌ساز حمله کردند. این حمله که با انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده آغاز شد، در حدود شش ساعت به درازا کشید.

تاکنون هیچ گروهی، مسؤلیت این حمله را به عهده نگرفته‌ است.

نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان، می‌گوید که باید به جنگ افغانستان که یک راه‌حل سیاسی پیدا شود. او می‌افزاید: «همکاران بین‌المللی و ناتو به امید صلح هستند. ما کار می‌کنیم تا زمینه را برای یک صلحی که به دست‌آوردهای ۱۸ سال اخیر حرمت بگذارد و نیز به تمامی افغانستانی‌ها امنیت بیاورد فراهم کنیم.»

آقای کی، این سخنانش را امروز (دوشنبه، ۷اسد) در مراسم خداحافظی لیوجنسانگ، سفیر چین در کابل بیان کرد.

در این مراسم، سفیر چین نیز بر مبارزه با هراس‌افکنی تأکید کرد و آن را دشمن مشترک افغانستان و چین دانست. او گفت: «هراس‌افکنی دشمن مشترک چین و افغانستان است. کشورهای ما در مبارزه با هراس‌افکنی و پاک‌سازی اندیشه‌های تندروانه به همدیگر کمک می‌کنند.»

چین از کشورهایی است که در بخش‌های چون اقتصاد‌، فرهنگ، استخبارات، مبارزه با تروریسم و سیستم قضایى و تحصیلی با افغانستان همکاری دیرینه دارد.

دکمه بازگشت به بالا