اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتکودکانگزارش

طالبان ممنوعیت فعالیت سازمان جهانی بهداشت را لغو کرد

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ جنگجویان طالبان که بر سر قدرت با دولت مرکزی در افغانستان می‌جنگند پیش‌تر با ممنوع کردن فعالیت این سازمان جهانی تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال در این کشور را با مشکل مواجه کرده بودند.

رهبران طالبان ماه آوریل گذشته با اعلام اینکه صلیب سرخ جهانی و سازمان جهانی بهداشت در جریان عملیات واکسیناسیون دست به فعالیت‌های «مشکوک» زده و اقداماتی فراتر از ماموریت اعلام شده خود انجام داده‌اند، فعالیت نهادهای بین‌المللی یادشده را در خاک افغانستان ممنوع اعلام کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر کمپاینی برای واکسیناسیون کودکان در افغانستان به راه انداخته بود. بر اساس گزارش این سازمان افغانستان از معدود کشورهای جهان به شمار می‌رود که بیماری فلج اطفال هنوز در آن همه‌گیر است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعلام رفع ممنوعیت فعالیت سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «سازمان جهانی بهداشت پس از مطلع شدن از نقایص گذشته و در پی گفتگو با نمایندگان ما از این پس اجازه دارد به فعالیت‌های ادامه دهد.»

طالبان تاکید کرده است که برای فعالیت ماموران این سازمان حاضر است تضمین‌های امنیتی نیز فراهم کند. این گروه همچنین شروطی را برای از سرگیری فعالیت سازمان جهانی بهداشت وضع کرده است که فعالیت انحصاری در زمینه بهداشت، کسب مجوز پیش از استخدام کارکنان محلی و نیز پیشبرد کارزار تنها در زمینه واکسیناسیون فلج اطفال در مراکز بهداشت از جمله آنهاست.

گروه‌ها و سازمان‌هایی که به امدادرسانی و فعالیت بشردوستانه در افغانستان اقدام می‌کنند تاکید دارند که هیچ جهت‌گیری سیاسی در معادلات افغانستان ندارند.

دکمه بازگشت به بالا