اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

زلمی خلیل‌زاد: لویه‌جرگه فرصت تاریخی را به میان آورده است

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان با استقبال از قطع‌نامه لویه‌جرگه مشورتی صلح، تاکید کرد که این جرگه فرصت تاریخی را برای ختم جنگ و تامین صلح پایدار به میان آورده است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ فرستاده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان صبح امروز دوشنبه (۲۰اسد) در چند رشته توییت، از قطع‌نامه لویه‌جرگه و رهایی ۴۰۰زندانی طالبان از بند حکومت افغانستان استقبال کرد.

آقای خلیل‌زاد با جسورانه دانستن مشورت‌های اعضای لویه‌جرگه، افزود که این مشوره‌ها پس از ۴۰سال جنگ، فرصت تاریخی را به میان آورده است؛ فرصتی‌ که برای مردم افغانستان، ثبات منطقه و امنیت جهانی اهمیت دارد.

به باور زلمی خلیل‌زاد، طی چند روز آینده رهایی زندانیان تکمیل و تیم گفتگوکننده حکومت افغانستان برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی وارد دوحه پایتخت قطر شوند.

او همچنین گفت که حکومت افغانستان و گروه طالبان برای دست‌یابی به توافق درباره نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی برای پایان جنگ، روند مذاکره را آغاز کنند.

خلیل‌زاد معتقد است که واشنگتن در ۱۹سال گذشته از مردم افغانستان حمایت کرده و اکنون نیز این حمایت‌ها تا تحقق صلح پایدار ادامه خواهد داشت.

فرستاده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان در حالی از مشورت‌های اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح استقبال می‌کند که اعضای این جرگه در قطع‌نامه‌ خود با رهایی ۴۰۰زندانی طالبان موافقت کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی طی سخنانی در اختتامیه لویه‌جرگه، افزود که سه روز پس از لویه‌جرگه مشورتی، روند مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا