اخبار هیدرافغانستانحوادثگزارش

دلایل آتش‌سوزی اسلام‌قلعه اعلام شد

هیئت حقیقت‌یاب دلایل آتش‌سوزی ۲۵ دلو ۱۳۹۹ در اسلام‌قلعه هرات را که طی آن میلیون‌ها دالر خسارت به بازرگانان ایران و افغانستان وارد شد، اعلام کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ روزنامه «۸صبح» امروز سه‌شنبه به نقل از این هیئت اعلام کرد که آتش‌سوزی به دلیل غفلت کارمندان گمرک، بخش محافظت عمومی و شرکت تی‌سی‌آرسی (‌TCRC) – مسئول کنترل کیفیت مواد نفتی و گاز در مرز اسلام‌قلعه – رخ داده است.

براساس این گزارش، در این حادثه علاوه بر این نهادها، برخی بازرگانان نیز مواد نفتی را به نام کالاهای دیگر تجاری وارد گمرک ‌کرده‌ و تخلفاتی انجام داده‌اند.

این هیئت افرادی را که در رویداد آتش‌سوزی مقصر شناخته شده‌اند به دادگاه معرفی کرده و اعلام کرده است که در این حادثه یکهزارو ۲۵۰ کامیون، تریلی و موتر در اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند. همچنین میزان خسارات وارده ۳۳ میلیون دالر برآورد شده است.

براساس این گزارش، دولت افغانستان حدود ۸ میلیون دالر برای پرداخت خسارت به بازرگانان و صاحبان موتر، کامیون و تیلرها اختصاص داده است که پس از بررسی حقوقی با شرکت تی‌سی‌آرسی پرداخت خواهد شد.

در همین حال مالکان کامیون‌ها می‌گویند که شرکت تی‌سی‌آرسی مقصر اصلی آتش‌سوزی است و باید کل خسارات وارد شده را پرداخت کند.

«احمدتمیم عظیمی» سخنگوی امور رسیدگی به حوادث طبیعی هم گفته است که هیئت در ۱۵ روز این حادثه را بررسی کرده و این بررسی‌ها حاکی است شرکت تی‌سی‌آرسی که زیرنظر اداره «نورم و استاندارد» افغانستان برای کنترل کیفیت مواد نفتی و گاز کار می‌کند، هنگام نمونه‌گیری از گاز، بی‌توجهی کرده است.

عظیمی افزود: این شرکت هنگام نمونه‌گیری و تست گاز مایع بی‌توجهی کرده و در محل تجمع تانکرهای نفت و گاز اقدام به آزمایش کرده که در همین زمان استارت یک دستگاه موتورسیکلت باعث جرقه و آتش گرفتن گاز مایع شده است.

وی اضافه کرد: پس از آتش گرفتن تانکر گاز مایع یک کامیون از محل حادثه اقدام به فرار کرده است که توسط پولیس هدف شلیک قرار گرفته و پنچر شدن لاستیک آن در منطقه خروجی گمرک، باعث مسدود شدن مسیر خروجی شده است.

همچنین سخنگوی دولت در امور حوادث طبیعی گفته است که به ۴۵ کامیون و تیلر مربوط به کشورهای ترکیه و ایران که بیمه‌ هستند، خسارت پرداخت نخواهد کرد.

گمرک اسلام‌قلعه در ۲۵ دلو ۱۳۹۹ دچار آتش‌سوزی شد که در آن میلیون ها دالر به بازرگانان افغانستانی و ایرانی خسارت وارد شد. این آتش‌سوزی با همکاری آتش‌نشانان ایرانی خاموش و از خسارات بیشتر جلوگیری شد.

دکمه بازگشت به بالا