اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیصلحگزارش

توضیحات خلیل‌زاد درباره گفتگوهای صلح به سناتوران آمریکایی

به گزارش رادیو آزادی، جیم ریچ، سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیتۀ روابط خارجی می‌گوید که خلیلزاد در گفتگوهایش با گروه طالبان «پیشرفت» داشته‌ است.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه (۱ جوزا) با حضور در کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، سناتوران امریکایی را از تلاش‌های صلح با طالبان، آگاه کرد.

جیم ریچ، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌ است: «مسئوله همواره این است که چقدر پیشرفت وجود داشته و آیا می‌توانید به هدف نهایی برسید یا خیر؟»

آقای خلیل‌زاد پشت درهای بسته به پرسش‌های سناتوران امریکایی دربارۀ گفتگوهایش با طالبان گزارش داد؛ اما به خبرنگاران اجازۀ پوشش این نشست داده نشد. منیندیز، سناتور دیگر امریکایی نیز گفته‌ است «اختلاف ژرف میان دیدگاه‌های جامعۀ استخباراتی دربارۀ «چشم‌انداز صلح» و خوش‌بینی آقای خلیل‌‎زاد وجود دارد.»

تاد یانگ، سناتور جمهوری‎خواه از ایالت اندیانا خواستار شفافیت بیش‌تر گفتگوهای صلح با گروه طالبان شده ‌است. در جریان نزدیک به هفت ماه گذشته، خلیل‌زاد شش بار با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دیدار کرده ‌است.

چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین طالبان برای پیکار با گروه‌های هراس‌افکن، گفتگوهای بین‌لا‌افغانی و چگونگی برقراری آتش‌بس از مسایل مهم مورد بحث در این گفتگوها گفته شده است.

دکمه بازگشت به بالا