اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش علاقه‌مندی کشاورزان به کشت زغفران در ولایت بلخ

مسئولان ریاست زراعت ولایت بلخ می‌گویند که بیش از ۳۵۰  جریب زمین را در سطح این ولایت زعفران کشت کرده‌اند و ۳۵۰  تن از کشاورزان مصروف کشت این گیاه شده‌اند.

به گفته آنان یک کیلو زغفران در بازارهای جهانی یک هزار دالر به فروش می‌رسد و زعفران بلخ توانسته است جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند.

زین‌الله عثمانی یکی از بازرگانان زعفران در ولایت بلخ می‌گوید که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد حاصلات زعفران افزایش یافته است و اگر برای کشاورزان آموزش و انگیزه داده شود آنان می‌توانند بهترین زعفران را در این ولایت تولید کنند.

حبیبه یکی از خانم‌هایی است که از دو سال بدین‌سو زعفران کشت می‌کند. حبیبه می‌گوید از طریق کشت و برداشت زعفران می‌توان  نیازمندی‌های زندگی را تامین کرد.

بریالی یکی دیگر از کشاورزان زعفران است که چهار جریب را زغفران کشت کرده است، او می‌گوید: از هر جریب زمین بیش از ۴۵۰ گرام زعفران به دست می‌آید و هر گرام زعفران را به قیمت ۵۰ افغانی و دکاندار پس از پروسس به قیمت ۱۰۰ افغانی می‌فروشد.

با این حال شماری از کشاورزان تأکید می‌کنند که آب و هوای اکثر ولسوالی‌های ولایت بلخ با گیاه زعفران هم‌خوانی دارد و بهترین زعفران از نگاه کمیت و کیفیت در بلخ تولید می‌شود، اما دولت باید در زمینه رشد و انکشاف کشت زعفران با کشاورزان همکاری کند و با قرضه‌های کوچک تخم پیاز زعفران را به آنان بدهد.

  • محمدفردین طاهرنوروزی، خبرگزاری شانا، بلخ

⭕️ما را در تلگرام، تویتر و فیس‌بوک دنبال کنید.
⭕️نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

دکمه بازگشت به بالا